piątek, 4 września 2015

Zapowiedź rundy we Francji

Kolejna eliminacja Rallycrossowych Mistrzostw Świata rozegrana zostanie na francuskim torze Circuit de Lohéac. Obiekt znajduje się w miejscowości Lohéac położonej 280 km na zachód od Paryża stanowiącego stolicę Francji. Miasto posiada wiele cennych i znanych na całym świecie budowli. Należą do nich upamiętniający zwycięstwa Francji w wojnach Napoleońskich łuk triumfalny, Gotycka katedra Notre-Dame, budynki Uniwersytetu Sorbony, a także górująca nad Paryżem wieżą Eiffla. Wieżę zbudowano na odbywającą się w 1889 roku wystawę światową. Stalowa konstrukcja miała demonstrować potęgę gospodarczą i inżynieryjną Francji. Jej wysokość w chwili ukończenia budowy wynosiła 312 metrów. Była to najwyższa świata aż do 1930 roku, gdy w Nowym Jorku powstał 40 Wall Street.  Obecnie po zamontowaniu na jej szczycie nadajników wieża ma 324 metry wysokości. Pomysłodawcami jej budowy byli Maurice Koechlin i Émile Nouguier, projektanci pracujący w biurze Gustave Eiffela, konstruktora mostów, wiaduktów i śluz. Budowla miała być początkowo zdemontowana po 20 latach, lecz szybko znalazła zastosowanie, jako dobre miejsce dla przyrządów meteorologicznych, a później także anten. 


Francja od dawna jest silnie związana ze sportem motorowym. 26 lipca 1906 zorganizowano w tym kraju pierwszy w historii wyścig Grand Prix odbywający się na zamkniętym torze. Zwycięstwo na torze w Le Mans odniósł węgierski kierowca, Ferenc Szisz. Wcześniejsze zawody rozgrywano na trasach z jednego miasta do drugiego. W 1925 roku Grand Prix Francji znalazło się po raz pierwszy w kalendarzu międzynarodowych zawodów. Od utworzenia Mistrzostw Świata Formuły 1 wyścig zajmował miejsce w kalendarzu z jednym wyjątkiem w 1955 roku aż do 2008 roku. Wtedy to z powodów finansowych tor Magny Cours wycofał się z organizacji imprezy. Kraj jest także gospodarzem słynnego wyścigu 24-godzinnego w Le Mans.  Pierwsza edycja imprezy na Circuit de la Sarthe rozegrana została w 1923 roku. Na krótszej pętli tego toru, znanej jako Bugatti Circuit, ścigają się zawodnicy rywalizujący w Moto GP, rozgrywany jest na niej także 24 godzinny wyścig motocyklowy. Francja gości również eliminację Rajdowych Mistrzostw Świata. Asfaltowy rajd, znany pod nazwą Tour de Corse znalazł się w kalendarzu WRC w 1973 i zajmował je do 2008. W 2010 roku Rajd Francji przeniesiono do Alzacji. Impreza gościła w rodzinnych stronach Sébastiena Loeba przez 4 lata, natomiast tegoroczna edycja ponownie zostanie rozegrana na Korsyce.


Francja jest również gospodarzem rundy Rallycrossowych Mistrzostw Świata. Zawody rozgrywane są na Circuit de Lohéac, który powstał w 1976 roku. W 1978 roku Rallycrossowe Mistrzostwa Europy zawitały po raz pierwszy do Francji, na obiekt w Lohéac. Rok później imprezę zorganizowano na Circuit des Ducs, a dwa lata później na Circuit Copreco. Francuska runda rozgrywana była na róźnych torach powracając na Circuit de Lohéac w 1982, 1988 oraz 1993. Po raz kolejny seria pojawiła się na tym torze dopiero w 2013 roku. W 2014 obiekt znalazł się w kalendarzu nowo powstałych Rallycrossowych Mistrzostw Świata. Zawody wygrał jadący Citroënem DS3 Petter Solberg.



Rallycross cieszy się dużą popularnością we Francji zarówno wśród kibiców jak i kierowców. Przejawia się to ilością widzów, którzy przyjdą oglądać niedzielną rywalizację, jak i liczbą zawodników biorących w niej udział. Na liście startowej widnieje aż 37 kierowców w samochodach kategorii supercars. Największym zainteresowaniem cieszy się start Yvana Mullera w zespole Albatec Racing. Francuz jest czterokrotnym mistrzem WTCC, a także mistrzem serii Androos Trophy. Jego kolegą zespołowym będzie Jérôme Grosset-Janin. Podczas tej rundy ponownie ujrzymy na torze dwa Mini zespołu JRM Racing. Za ich kierownicą zasiądą Guerlain Chicherit - zdobywca Pucharu Świata w rajdach terenowych, 8 na mecie Rajdu Dakar w 2013 roku oraz Guy Wilks, Brytyjski kierowca rajdowy, wicemistrz serii Junior WRC. Przygotowanym przez Olsberga Fordem Fiestą wystartuje ponownie Henning Solberg. W zawodach weźmie także udział jadący Peugeotem 208 François Duval, Belgijski kierowca rajdowa startujący w przeszłości w fabrycznych zespołach Forda, Citroëna i Stobarta. Peugeotami wystartują także Jonathan Pailler, Gaëtan Serazin, Fabien Pailler i Gilles Franco natomiast Laurent Bouliou skorzysta z Peugeota 207.  Podczas zawodów ujrzymy po raz pierwszy Libańskiego kierowcę, Nabila Karama, który wystartuje Citroënem DS3, podobnie jak Steven Bossard i Hervé "Knapick" Lemonnier. Citroënem C4 wystartuje tymczasem Jean-Babtiste Dubourg. W Renault Clio ujrzymy Fabiena Chanoine, w Fieście Kevina Proctera a w Audi A1 pochodzącego z Węgier Tamasa Karaia. David Olivier wystartuje w Renault Logan. Jego samochód jest napędzany przez 3,5 litrowy wolnossący silnik Renault V6 o mocy 455 KM. Jest to pierwszy start samochodu z silnikiem atmosferycznym w Mistrzostwach Świata. Zawody we Francji stanowią również rundę Mistrzostw Europy w kategorii S 1600. Do rywalizacji zgłosiło się w niej 30 kierowców.


Przed rundą na Circuit de Lohéac w klasyfikacji generalnej prowadzi Petter Solberg z dorobkiem 193 punktów. 153 punkty ma Timmy Hansen, 140 Andreas Bakkerud. 1 punkt do Norwega traci Davy Jeanney. Johan Kristofferson po zawodach w Norwegii spadł na piątą pozycję i ma na swoim koncie 135 punktów.



Lokalizacja - Lohéac, Bretania, Francja
Data - 6 września
Długość toru - 1088 m
Szerokość - 16 m
Asfalt/szuter - 66%/33%


Okrążenie toru z Antonem Marklundem


Lista startowa - link

Relacja - livestream (nie dostępny w Polsce) Niedziela 14.00 na żywo
Polsat Sport Extra- Poniedziałek 13.50
Polsat Sport News - Wtorek 15.07

Prognoza pogody 
Sobota
21°C, wiatr 13 km/h, wilgotność 65%
Prawdopodobieństwo opadów:
9-12 - 5%
12-15 - 5%
15-18 - 5%
18-21 - 5%

Niedziela

21°C, wiatr 13 km/h, wilgotność 59%
Prawdopodobieństwo opadów:
9-12 - 5%
12-15 - 5%
15-18 - 5%
18-21 - 5%

Harmonogram zawodów

Sobota
10.00 - trening
14.00 - bieg 1 i 2

Niedziela
8.30 - rozgrzewka
10.00 - bieg 3 i 4
14.00 - półfinały i finał
16.20 - D1,D2, Twingo - półfinały i finał

Strona toru
circuitloheac.com

Źródła

rallycrossrx.com

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz