piątek, 11 września 2015

Zapowiedź rundy w Los Angeles

Los Angeles, co w tłumaczeniu z języka Hiszpańskiego oznacza Anioły, to jedno z najbardziej rozpoznawalnych miast Stanów Zjednoczonych. Czemu się tu dziwić - drugie pod względem liczby mieszkańców w państwie, o bogatej historii i strukturze geograficznej. Ponadto pełne ośrodków kultury, nazywane często Kreatywną Stolicą Świata, bowiem jedna szósta mieszkańców pracuje w takiej właśnie branży. Mieści w sobie Hollywood, odbywa się tu doroczna ceremonia wręczenia Nagród Akademii Filmowej, działa najstarsza w USA szkoła filmowa - USC School of Cinematic Arts. Czy runda Global Rallycross Championship przysporzy nas o emocje godne najlepszych filmów akcji? Miejmy nadzieję że tak, tymczasem zapraszam na krótkie przeniesienie się do Miasta Aniołów i zapowiedź tego wydarzenia.



Przybrzeżne tereny współczesnego miasta Los Angeles początkowo zasiedlone były przez tubylcze plemiona Tongvów (Gabrieleños) oraz Chumashów. W 1542 roku Juan Rodriguez Cabrillo, portugalski żeglarz służący Hiszpanii, uznał tereny te za część imperium kolonialnego ojczyzny matadorów. W 1769 roku przybyli tu Gaspar de Portolá, pochodzący z Katalonii żołnierz, oraz Juan Crespí, franciszkański misjonarz. Dwa lata później inny franciszkanin, Junípero Serra, zaprojektował Mission San Gabriel Arcangel - pierwszą siedzibę misjonarską na tych terenach. 4 września 1781 roku czterdziestu czterech osadników, tzw. Los Pobladores, założyła La Reyna de los Angeles. Ponad połowa z przybyszów była metysami bądź Mulatami o Afrykańskim, Indiańskim czy też Europejskim pochodzeniu. Małe miasteczko pozostawało takim przez wiele lat, a populacja do 1820 roku wzrosła do około 650 mieszkańców.



W 1821 roku Nowa Hiszpania, Hiszpańska posiadłość kolonialna, do której należało obecne Los Angeles, uzyskał niepodległość. Miasteczko weszło w skład Meksyku. Okres ten zakończył się wojną Amerykańsko-Meksykańską, zakończoną 13 stycznia 1847 roku podpisaniem traktatu pokojowego w Cahuenga, w której wyniku Miasto Aniołów weszło w skład USA.


Kolejne lata wypełnione są prężnym rozwojem gospodarczo-terytorialnym tego miasta, które w 1910 objęło swym zasięgiem Hollywood. Warto dodać, że w tamtym czasie na terenie LA działało co najmniej dziewięć wytwórni filmowych, a do 1921 roku 80% światowego przemysłu filmowego skupiało się właśnie tam. Pozwoliło to niepogrążenie się w problemach związanych z Wielkim Kryzysem. W 1932 roku zorganizowano Letnie Igrzyska Olimpijskie.



Wraz z końcem II Wojny Światowej Los Angeles rozwijało się szybciej niż kiedykolwiek, a zasięgiem dotarło do doliny San Fernando. W 1969 roku stało się miejscem narodzin Internetu. 1984 roku ponownie odbyła się tu Olimpiada, a mimo bojkotu 14 państw komunistycznych, impreza okazała się największym sukcesem finansowym spośród wszystkich do tamtej pory zorganizowanych zawodów. Co więcej były to drugie w historii Igrzyska, które dały organizatorom zyski, a nie, jak to zazwyczaj miało miejsce, wyłącznie straty. Pierwszymi z „opłacających się” były te z '32.



29 kwietnia 1992 roku pobity przez białych funkcjonariuszy policji został czarnoskóry Rodney King. Policjantów uniewinniono, a zdarzenie to wywołało poważne zamieszki na tle rasowym, uważane za największe w USA, jakie odbyły się w XX wieku. W 1994 roku Los Angeles nawiedziło trzęsienie ziemi o sile 6,7 stopni w skali Richtera. Katastrofa przyniosła śmierć 72 osób i 12 miliardów dolarów strat. W 2002 roku przeprowadzone zostało referendum, w którym odrzucono pomysł odłączenia od Los Angeles obszarów doliny San Fernando i Hollywood.



Część Los Angeles, która rozpoczęła jego historię, leży obecnie na obszarze dystryktu historycznego Pueblo Plaza oraz przy Olvera Street, w najstarszej części miasta.



U wybrzeży Oceanu Spokojnego, nad Zatoką San Pedro, leży Port of Los Angeles - pod względem ruchu kontenerowego największy w Stanach Zjednoczonych Ameryki port morski, którego obrót w 2004 roku wyniósł ok. 7,3 mln TEU. Cały kompleks zajmuje powierzchnię 30 km², w tym około 70 km nabrzeża, mieszcząc w sobie 270 nabrzeży oraz 27 terminali. Od południa sąsiaduje z Portem Long Beach.



Podobnie jak rok temu, tak i teraz runda Global Rallycross Championship w Los Angeles odbędzie się w tym właśnie porcie. Przytoczę nieco historii. Rallycross zawitał do Miasta Aniołów już w 2010 roku podczas X-Games XVI pod nazwą Rally Car Super Rally. Tor, na jakim rozgrywana była runda był zupełnie odmienne od dzisiejszych. W Los Angeles Memorial Coliseum wyznaczono bardzo nietuzinkową trasę, jednakże zasady, wedle których rozgrywano Rally Car Super Rally, były podobne do tych z rallycrossu - czworo zawodników ścigało się po torze całkowicie szutrowym, a każdy z nich musiał jednokrotnie przejechać tzw. Joker Lap. Finał dał widzom pasjonującą rozrywkę, a zbyt wcześnie zakończony wyścig wygrał, zapewniając sobie złoty medal, Tanner Foust, drugi był Brian Deegan, brąz zaś wywalczył, pokonując Stephana Verdiera, Samuel Hubinette. Impreza, odnosząc duży sukces, przyczyniła się do utworzenia Global Rallycross.



Rok później X-Games przeniosło się na ulice Los Angeles, dyscyplina zaś nazywana była Rallycrossem. Format zmienił się nieco, w finale startowało ośmiu zawodników, rozgrywany był natomiast na dystansie ośmiu okrążeń. Asfaltowo-szutrowy tor okazał się bardzo efektowny, a zawody wygrał Brian Deegan, srebro zaskarbił Tanner Foust, natomiast po brąz sięgnęła gwiazda WRC, Marcus Grönholm.



Tego samego roku do LA zawitało Global Rallycross Championship, a zawody rozgrywano na Irwindale Speedway. Trasa przypominała te, jakie widywalismy przez kolejne kilka sezonów, łącząc tor owalny z krętą sekcją asfaltowo-szutrową. W klasie AWD zwyciężył jadący wtedy Fordem Focusem Marcus Grönholm, zaś w 2WD - Matthew Johnson, zasiadający za kierownicą Mazdy RX8.



Sezon 2012 to włączenie X-Games w kalendarz GRC. Runda na ulicach Los Angeles zapadła w pamięci kibiców przede wszystkim za sprawą poważnych wypadków Toomasa Heikkinena i Marcusa Grönholma. Topi miał zbyt małą prędkość, by przelecieć z jednej rampy na drugą. W efekcie samochód Fina uderzył w konstrukcję, przewrócił się na dach i spadł z rampy. Skomplikowane złamanie lewej nogi w kostce i krwotok wewnętrzny wykluczyły Heikkinena z dwu kolejnych rund. Po zdarzeniu obie rampy zostały połączone płaskim elementem.



Później, w kwalifikacjach, wypadek miał Grönholm. "Bosse" zjechał zbyt mocno do wewnętrznej i trafił na przerwę w bandzie, czołowo uderzając w beton. Nieprzytomnego kierowcę przetransportowano do California Hospital Medical Center, gdzie odzyskał przytomność. W tydzień później opuścił szpital, jednak postanowił zakończyć sportową karierę.




Warto dodać, że w tamtej rundzie wystartował - i zwyciężył - Sébastien Loeb. Drugi był Samuel Hübinette, trzecie miejsce zajął natomiast David Binks.




Rok później X-Games przeniesiono do Irwindale, a Global Rallycross Championship powróciło na ten tor wraz z imprezą. Finał obfitował w zdarzenia - falstart Isaschena, kolizja Blocka i Dorana, Sandell omijający tamto zdarzenie i wpadający w bariery. Przysporzył nam też dużo walki o konkretne pozycje. Ostatecznie złoto zdobył deklasujący w tamtym sezonie Toomas Haikkinen, srebro Tanner Foust, brąz zaś Sverre Isachsen. Była to dotychczas ostatnia wizyta na Irwindale.



W zeszłym roku runda w Los Angeles przeniosła się do Port of Los Angeles. Był to wówczas jedyny tor, gdzie rozegrano podwójną rundę. Pierwszą z nich wygrał Scott Speed, drugi był Joni Wiman, zaś trzeci Ken Block. Drugi z wyścigów dał drugie w karierze w GRC - po triumfie na Daytonie - zwycięstwo Rhysowi Millenowi. Druga i trzecia pozycja przypadła tym samym zawodnikom, co w pierwszej z nich, jedna zamienili się oni miejscami, i tak Ken Block przyjechał przed Jonim Wimanem.



Teraz ponownie zawitamy do portu. Różnice punktowe między czołówką są dość duże - Ken Block ma 302 punkty, Sebastian Eriksson 261, Nelson Piquet Jr. 234, Austin Dyne 212, zaś Patrik Sandell 205. Trzeba jednak pamiętać, że mamy tutaj dwa wyścigi. Podczas dotychczas rozegranych podwójnych rund ani razu obu nie wygrał ten sam kierowca - jestem przekonany, że i tym razem nie będzie to łatwe. Choć nie przypuszczam, byśmy mięli tu realne szanse na zmianę na pozycji lidera klasyfikacji generalnej, to różnice mogę się zmniejszyć - bądź powiększyć - a w dalszej części stawki możemy być świadkami kilku zmian, chociażby na piątym miejscu, gdzie przewaga Patrika Sandella nad Scottem Speedem wynosi zaledwie dwa punkty, a różnica między Szwedem a ósmym Stevem Arpinem to siedem oczek.






Informacje o torze:


Lokalizacja - Los Angeles, Kalifornia, USA
Data - 12-13 maja
Długość toru - 0,702 mi/1,13 km
Szerokość - bd
Asfalt/szuter - bd


Lista Startowa

Sponsoring Subaru daje nam niesamowitą szansę na ujrzenie kierowców, którzy na co dzień nie startują w GRC. Japońska marka wystawi na tę rundę cztery samochody - dwa poprowadzi podstawowa dwójka, Sverre Isachsen i Bucky Lasek. Trzecim zawodnikiem w oficjalnych barwach Subaru Rally Team USA będzie Dave Higgins. Urodzony na Wyspie Man kierowca trzykrotnie, w latach 1997, 1999 i 2002 zdobywał tytuły mistrzowskie w British Rally Championships w Grupie N. Okazjonalnie startował też w WRC - w latach 1994 - 2008 dwanaście razy jechał w Rajdzie Wielkiej Brytanii, dorzucił też pojedyncze starty w Australii, Chinach i Turcji. W 2001 roku po raz pierwszy wystartował w SCCA Pro Rally Championship, a w sezonach 2002 i 2003 zaliczył pełne sezony serii, zdobywając dwa tytuły mistrzowskie. Po startach w rodzinnych mistrzostwach oraz w Chinach, w 2011 roku przeniósł się ponownie do Stanów Zjednoczonych, startując w Rally America Series, dołączając do Subaru Rally Team USA. W tym samym roku wystartował na X-Games w Rallycrossie.
Drugim spośród nowych kierowców japońskiej marki jest Travis Pastrana. Dziewięciokrotny złoty medalista X-Games w freestyle motocrossie, od 2004 roku startuje w Rally America. W latach 2006-09 wywalczył cztery tytuły mistrzowskie tej serii, kilkukrotnie wystartował też w P-WRC. Podczas rajdowych konkurencji na X-Games do swej kolekcji dorzucił kolejne dwa złote medale, ponad to jeden srebrny i jeden brązowy. W 2012 roku zadebiutował w GRC, wygrywając jedną rundę. Rok później, również za kierownicą Dodge'a Darta, raz był trzeci. Rok temu widzieliśmy go tylko podczas X-Games, a w tym ponownie podczas tej imprezy.
Mówiąc o Subaru należy podkreślić jeszcze dwie rzeczy - zobaczymy dwa różne typy nadwozia, sedana i 
hatchback'a, oraz zupełnie nowe malowania.
Zobaczymy też jeszcze jednego nowego zawodnika - Hyundaiu Velosterze zespołu Rhysa Millena pojedzie Brian Wong. Dla Amerykanina będzie to debiut z GRC Lites. Poza tym w Chip Ganassi Racing ponownie pojedzie zastępowany w ostatniej rundzie Brian Deegan.




Chip Ganassi Racing (USA) - Ford Fiesta
#00 Steve Arpin (CAN)



#38 Brian Deegan




  
SH Racing Rallycross (USA) - Ford Fiesta
#07 Nelson Piquet Jr. (BRA)

    
Subaru Rally Team USA (USA) - Subaru Impreza
(zawodnicy zostali zapisani wedle kolejności, w jakiej ich samochody występuję na zdjęciu od najbliższego do najdalszego)
#81 Bucky Lasek (USA)
#11 Sverre Isachsen (NOR)
 #75 Dave Higgins (WAL)
 #199 Travis Pastrana (USA)



  
Bryan Herta Rallysport (USA) - Ford Fiesta
#14 Austin Dyne (USA)


  
#18 Patrik Sandell (SWE)
  

  
Olsbergs MSE (SWE) - Ford Fiesta
#31 Joni Wiman (FIN)
#93 Sebastian Eriksson (SWE)
  

    
Volkswagen Andretti Rallycross (USA) - VW Beattle
#34 Tanner Foust (USA)
#77 Scott Speed (USA)
  


Hoonigan Racing Division (USA) - Ford Fiesta
#43 Ken Block (USA)
  
  

Rhys Millen Racing (USA) - Hyundai Veloster
#89 Brian Wong (USA)






   

Relacja:
NBC Sports - Niedziela, godzina 16.00 (GMT-4), 22:00 (UTC+1) - SuperCars
NBC Sports - Środa, godzina 16:00 (GMT-4), 22:00 (UTC+1) - GRC Lites

Harmonogram zawodów - GMT-4/UTC+1

Sobota

10.30/16.30 - Heaty 1A-1B - Supercars
11.10/17.10 - Heaty 1A-1B - Lites
11.50/17.50 - Heaty 2A-2B - Supercars
12.55/18.55 - Półfinały - Supercars
13.35/19.35 - Heaty 2A-2B - Lites
14.10/20.10 - LCQ - Supercars
15.00/21.00 - Finał - Supercars
15.55/21.55 - LCQ - Lites
16.30/22.30 - Finał - Lites

Niedziela
10.10/16.10 - Kwalifikacje - Supercars
11.10/17.10 - Heaty 1A-1B - Supercars
12.10/18.10 - Półfinały - Supercars
12.55/18.55 - LCQ - Supercars
13.10/19.10 - Heaty 1A-1B - Lites
13.40/19.40 - Finał - Supercars
14.25/20.25 - Heaty 2A-2B - Lites
15.05/21.05 - LCQ - Lites
15.40/21.40 - Finał - Lites


Prognoza pogody 

Sobota
do 32°C, wiatr 13km/h, wilgotność 54%
Prawdopodobieństwo opadów:
7-10 - 0%
10-13 - 0%
13-16 - 0%

Niedziela
do 29°C, wiatr 14 km/h, wilgotność 57%
Prawdopodobieństwo opadów:
7-10 - 1%
10-13 - 0%
13-16 - 0%


Strona toru
brak

Źródła

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz