piątek, 22 maja 2015

Zapowiedź rundy w Wielkiej Brytanii

Po rundzie w Belgii przyszła kolej na zawody po drugiej stronie kanału La Manche. Wielka Brytania to kraj, który ma istotny wpływ na historię oraz kulturę Europejską. Każdy z was na pewno słyszał o Williamie Szekspirze, H.G. Wellsie czy George'u Orwellu. Lista słynnych Brytyjskich pisarzy jest długa, lecz nie jest to miejsce, by wspominać o nich wszystkich. Równie długa byłaby prawdopodobnie lista muzyków, a na jej początku znaleźć mogłyby się takie zespoły, jak The Beatles, The Rolling Stones czy Elton John. Brytyjczycy mają również spory wkład w rozwój nauki. Z tego kraju pochodził odkrywca grawitacji, Isaac Newton, konstruktor maszyny parowej, James Watt oraz twórca teorii ewolucji, Charles Darwin.


Jedną z wieli dziedzin, w których Brytyjczycy mogą pochwalić się bogatą historią, jest sport motorowy. Kraj ten posiada wiele torów wyścigowych wliczając w to słynny Silverstone Circuit.  Na tym obiekcie 13 maja 1950 roku zainaugurowane zostały Mistrzostwa Świata Formuły 1. Obecnie siedem zespołów F1 ma swoją bazę w pobliżu tego obiektu. Brytyjczycy organizują także Rajd Wielkiej Brytanii, którego pierwsza edycja odbyła się w 1932 roku. Trudno znaleźć dyscyplinę samochodową, której historia nie jest związana z Wielką Brytanią. Dotyczy to również rallycrossu, który narodził się właśnie tutaj, na torze Lydden Hill. Zacznijmy jednak od początku.


Obiekt został założony w 1955 roku z inicjatywy Billa Chessona przy pomocy Astra Motor Club. Początkowo tor posiadał nawierzchnię szutrową i wykorzystywano go do wyścigów samochodów seryjnych oraz motocykli. W 1957 roku właściciel gruntów, Barry Skinner sprzedał je Chessonowi. W 1962 Chesson postanowił wyasfaltować tor o długości jednej mili.


W 1965, gdy położono asfalt, na torze zaczęto organizować wyścigi Formuły 3. Zawody były bardzo popularne i już dwa lata później wyścigiem, który przyciągnął takich zawodników, jak Andy Sutcliffe, Roger Williamson i Tom Walkinshaw, zainteresowała się telewizja.



4 lutego 1967 roku to ważna data nie tylko w historii obiektu, ale i rallycrossu. Tego dnia odbyły się pierwsze w historii zawody w tej dyscyplinie. Organizacją zawodów zajęli się producent telewizyjny stacji ITV Robert Reed, organizator wyścigów Bud Smith oraz właściciel obiektu Bill Chesson. Rywalizację rozegraną na częściowo asfaltowym i częściowo szutrowym torze wygrał jadący Porsche 911 Vic Elford, przyszły kierowca Formuły 1.



Od 1973 roku obiekt gościł rundę Rallycrossowych Mistrzostw Europy, początkowo nadzorowanych przez Embassy/ERA, a następnie przez FIA. Obecnie na tym torze organizowane są Rallycrossowe Mistrzostwa świata, Mistrzostwa Wielkiej Brytanii w Rallycrossie oraz wiele lokalnych zawodów.



W 1968 roku na Lydden Hill swoje pierwsze zwycięstwo w wyścigach bolidów jednomiejscowych odniósł nie znany nikomu dotychczas James Hunt. Zawodnik prowadził bolid Russell-Alexis Mk14 Formuły Ford. Rok później na tym samym obiekcie Brytyjczyk sięgnął po swoje drugie zwycięstwo.



W 1986 roku RAC MSA nalegało na Chessona, by zamontował bariery Armco. Ten nie zgodził się jednak ze względu na bezpieczeństwo rywalizujących na torze motocyklistów. Gdy RAC zagroziło wykreśleniem obiektu z kalendarza, Chesson postanowił wystawić tor na sprzedaż. Za cenę miliona funtów nabył go Tom Bissett.



W marcu 1991 państwo Bisset sprzedało swoje akcje McLarenowi. McLaren wynajął obiekt Brytyjskiemu Klubowi Wyścigów Motocyklowych (BMCRC), który do 2007 roku miał swoją siedzibę na tym obiekcie.


W 2008 dzierżawę nad obiektem przejął Pat Doran - mistrz Europy w rallycrossie z 1992 roku. Zaplanował on kilka zmian oraz zwiększenie liczby wyścigów samochodowych i motocyklowych rozgrywanych na Lydden Hill. Powołał on swoją najstarszą córką, Amy Doran na dyrektora do spraw codziennego funkcjonowania toru.


W 2009 roku, po 12 latach przerwy na tor powróciły Rallycrossowe Mistrzostwa Świata. Podobnie, jak podczas ostatniej wizyty mistrzostw na tym torze, zwycięstwo w lany poniedziałek odniósł Keneth Hansen. Rok później swoje pierwsze zwycięstwo w karierze świętował tutaj Svere Isachsen.



W 2011 na tor przybyło 13,500 kibiców, by uczestniczyć w rozpoczęciu kolejnego sezonu. Wielkanocny poniedziałek był zdominowany przez Norwegów. W supercars zwyciężył Svere Isachsen, w S1600 Andreas Bakkerud, a w touringcars Lars Øivind Enerberg.



Rok później otwierające sezon zawody musiały zostać przełożone ze względu na problem z systemem startowym. W rozegranej w poniedziałek rywalizacji zwycięstwo odniósł Tanner Foust. Amerykanin wygrał także rok później po tym, jak Timur Timercjanow przebił w swoim samochodzie oponę.



W 2014 zawody na Lydden Hill znalazły się w kalendarzu Mistrzostw Świata. Zwycięstwo odniósł jadący w zespole Olsbergs MSE Andreas Bakkerud.


Petter Solberg przybywa na Lydden Hill z dorobkiem 82 punktów. Norweg zapewne ma dobre wspomnienia z tym krajem, w 2003 roku dzięki zwycięstwu w Rajdzie Wielkiej Brytanii zdobył tytuł Rajdowego Mistrza świata. Drugi w klasyfikacji WRX Johan Kristoffersson po przebitej oponie w półfinale w Mettet traci 22 punkty. Trzecią lokatę zajmuje zwycięzca ostatnich zawodów, Toomas Heikkinen, który ma o 3 punkt mniej. Punkt za Finem znajduje się Andreas Bakkerud, a piątą pozycję z dorobkiem 50 punktów zajmuje Timmy Hansen.



W kategorii supercars zgłosiło się 30 zawodników. Zespół Peugeot-Hansen wystawi trzeci samochód dla mistrza BTCC Andrew Jordana, a w barwach Hansen Talents Development wystartuje Janis Baumanis. Za kierownicą Mini RX zasiądzie podczas tego weekendu Guy Wilks. Po raz pierwszy w tym sezonie w rywalizacji ujrzymy Albatec Racing, a w nim Andy'eo Scotta oraz Davida Binksa. Marklund ponownie wystawi trzeciego Volkswagena dla Tannera Fousta. Zespół Circlex przygotował dwa Fordy Focusy, którymi pojadą Guttorm Lindefjell oraz Ole-Kristian Nottveit. Stawkę uzupełnią zgłoszeni prywatnie Ollie O'Donovan, Kevin Procter, Julian Godfrey oraz Marc Laboulle. W Touring Cars zgłoszonych zostało 20 zawodników. W RX Lites ujrzymy 12 zawodników, w tym dwóch naszych reprezentantów - Krzysztofa Hołowczyca oraz Martina Kaczmarskiego.



Lokalizacja - Wootton,  Kent, Wielka Brytania
Data - 22-24 maja
Długość toru - 1170 m
Szerokość - 10 m
Asfalt/szuter - 60%/40%

okrążenie toru z Antonem Marklundem

Lista startowa - link

Relacja - livestream (nie dostępny w Polsce) Niedziela 15.00 na żywo
Polsat Sport Exstra - Niedziela 18.10
Polsat Sport News - wtorek 01.15 (noc z poniedziałku na wtorek)
Polsat Sport News - wtorek 21.07


Harmonogram zawodów

Sobota 
10.00 - trening
12.30 - RX - bieg 1
15.00 RX - bieg 2, RX Lites oraz Touringcar - bieg 3

Niedziela

10.30- rozgrzewka
11.30 - RX - bieg 3 i 4, RX Lites oraz Touringcar- bieg 4, Retro Rallycross - finał
14.00 RX Lites oraz Touringcar - półfinały, Touringcar - finał
15.00 - RX półfinały i finał, RX Lites finał

Prognoza pogody 
Sobota
14°C, wiatr 26 km/h, wilgotność 74%
Prawdopodobieństwo opadów:
9-12 - 10 %
12-15 - 5%
15-18 - 5%

Niedziela

17°C, wiatr 18 km/h, wilgotność 72%
Prawdopodobieństwo opadów:
9-12 - 5%
12-15 - 5%
15-18 - 5%

Strona toru
lyddenhill.co.uk

Źródła
rallycrossrx.com
en.wikipedia.org

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz