piątek, 15 maja 2015

Zapowiedź rundy w Belgii

Kolejnym przystankiem tegorocznych Mistrzostw Świata jest Belgia. To małe państwo znajduje się u wybrzeży Morza Północnego. W kraju obowiązują trzy języki urzędowe - Niderlandzki, Francuski i Niemiecki. W związku z tym w Belgii obowiązują trzy programy nauczania tworzone przez oddzielne władze oświatowe. Telewizja państwowa nadaje programy w trzech językach. Co zatem jednoczy ten, mogłoby się wydawać, bardzo podzielony kraj? Jedną z takich rzeczy jest instytucja króla - obecnie funkcję tę pełni Filip I Koburg. Kolejną mogą być frytki - wywodzą się one właśnie z Belgii, gdzie tradycyjnie do ich smażenia używano łoju wołowego. W ten weekend wszystkich Belgów zjednoczy natomiast domowa runda WRX.



Kraj ten na stałe wpisał się w kalendarz motosportowych imprez. GP Formuły 1 na torze Spa-Francorschamp jest ulubionym wyścigiem wielu zawodników i kibiców. Obiekt ten gości także słynny 24-godzinny wyścig. Jednak zawodnicy WRX udają się w nieco mniej znane miejsce. Jest nim miejscowość Mettet w prowincji Namur. Znajduje się tu tor wyścigowy i rallycrossowy imienia Jules'a Tachenego. 



Obiekt powstał zaledwie 5 lat temu, ale historia wyścigów motocyklowych w Mettet sięga lat 20. Kierowcy ścigali się wówczas po trasie wytyczonej na publicznych drogach. Pierwsze Grand Prix Entre Sambre et Meuse rozegrane w 1928 roku wygrał Belgijski zawodnik Albert Breslau jadący na motocyklu marki AJS. Ostatni wyścig na tej trasie rozegrano w 1937 roku. Wybuch II wojny światowej wstrzymał organizację zawodów. 



Po wojnie prezesem Royal Motor Union de l’Etre Sambre został Jules Tacheny, Belgijskim motocyklista urodzony w Mettet w 1907 roku. W 1947 roku światowa federacja motcyklowa (FIM) ogłosiła, że każdy kraj może gościć tylko jedno GP. W związku z tym, źe Grand Prix Belgii rozgrywano na torze Spa-Francorschamp, wyścig otrzymał nazwę Circuit de l'entre Sambre et Meuse, którą następnie zmieniono na Grand Trophy. Zawody przyciągały czołowych zawodników. Na liście jego zwycięzców znaleźli się John Surtees, Tom Phillips i Fergus Anderson. 


W 1950 roku rozegrano na tym torze Grandee Trophée Entre Sambre et Meuse, nie zaliczany do klasyfikacji Mistrzostw Europy wyścig Formuły 2. Do rywalizacji na ulicznym obiekcie o długości 7 387 m przystąpiło 24 kierowców. Do mety dojechało 10, a jako pierwszy dokonał tego Robert Manzon w bolidzie Simca Gordini Type 15. Podium uzupełnili Stirling Moss oraz Lance Maklin w HW Motors. Wyścig rozegrano ponownie rok później. Wtedy całe podium należało do kierowców Gordini. Zwycięstwo odniósł Manzon, drugi był André Simon a trzeci Maurice Trintignant.



W latach 1972-79 na torze rozgrywano motocyklowy wyścig długodystansowy na dystansie 1000 km. Największe sukcesy odnosił w nim Francuz, Jean-Claude Chemarin, który wygrał go cztery razy. Uliczny tor w Mettet używany był do 2006 roku.



12 marca 2006 roku otworzono tor wyścigowy Circuit Jules Tacheny Mettet. Obiekt znajduje się w pobliżu ulic, na których rywalizowali kiedyś motocykliści. Składa się on z 12 zakrętów, a jego długość wynosi 5 503 metry. Wykorzystywany jest on głównie do wyścigów motocyklowych. W 2014 roku tor gościł Rallycrossowe Mistrzostwa Świata. Zawody wygrał Toomas Heikkinen odnosząc swoje jedyne do tej pory zwycięstwo w WRX.



 Organizatorzy zawodów postanowili przebudować w tym roku  joker lap, który będzie dłuższy. Pod koniec okrążenia dodano również szutrową sekcję. Peter Solberg przystępuje do rywalizacji jako lider Mistrzostw świata z dorobkiem 57 punktów. Na drugim miejscu, ze stratą 15 punktów znajduje się Johan Kristofferson, a 20 punktów do Norwega tracą Andreas Bakkerud oraz Timmy Hansen. Piąty Reinis Nittis zdobył do tej pory 34 punkty.



Zawody w Belgii stanowią jednocześnie rundę Mistrzostw Europy w kategorii supercars. Podczas biegów kwalifikacyjnych (heatów) kierowcy walczący o Mś oraz ME będą startować razem, lecz prowadzona będzie dla nich oddzielna klasyfikacja. Od półfinałów natomiast każda seria ma oddzielne wyścigi. 



W związku w tegorocznych zawodach zobaczymy 39 kierowców w samochodach najszybszej kategorii. 19 z nich będzie walczyć o punkty w klasyfikacji Mistrzostw Świata. Jednym z nich będzie Mattias Ekström, który powraca po rundzie w Hockenheim, gdzie odbywająca się w ten sam weekend runda DTM uniemożliwiła jego występ. Na liście startowej znalazł się także Belgijski kierowca rajdowy, François Duval w Fordzie Focusie oraz Norweg Ole Kristian Nøttveit w Volvo C30. Rywalizujący natomiast w WRX Andreas Bakkerud oraz Koen Pauwels powalczą w ten weekend o punkty Mistrzostw Europy. Ich rywalami będą m. in. Peter Hedstrom, Henning Solberg , Tommy Rustad czy Ramona Karlson. Poza tym na torze ujrzymy 25 samochodów klasy S1600 oraz 20 kategorii TouringCar.

Mapa toru


Lokalizacja - Mettet, Namur, Belgia

Data - 15-17 maja
Długość toru - 1149 m
Szerokość - 10 m
Asfalt/szuter - 61%/39%
Okrążenie z Toomasem Heikkinenem (2014)


Lista startowalink


Relacja - livestream (nie dostępny w Polsce) Niedziela 14.00 na żywo
Polsat Sport Exstra - Niedziela 19.00
Polsat Sport News - poniedziałek 09.07
Polsat Sport Exstra - poniedziałek 20.40
Polsat Sport Exstra - wtorek 17.50

Harmonogram zawodów
Sobota 
11.00 - trening
13.30 - RX - bieg 1 i 2, S1600 oraz Touring Cars - bieg 3

Niedziela
9.00 - rozgrzewka
10.30 - RX bieg 3 i 4
13.40- RX półfinały, S1600 oraz Touring Cars - finały
15.00 - RX finał

Prognoza pogody 
Sobota
17°C, wiatr 21 km/h, wilgotność 71%
Prawdopodobieństwo opadów:
9-12 - 5 %
12-15 - 25%
15-18 - 45%

Niedziela
17°C, wiatr 13 km/h, wilgotność 53%
Prawdopodobieństwo opadów:
9-12 - 5%
12-15 - 5%
15-18 - 5%

Strona toru
circuit-mettet.be

Źródła
rallycrossrx.com
en.wikipedia.org

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz