piątek, 1 maja 2015

Zapowiedź rundy w Hockenheimie

Dość niespodziewanie dowiedzieliśmy się, że druga runda WRX zostanie rozegrana na specjalnie przygotowanej trasie w części stadionowej toru Hockenheimring. Informacja o podpisaniu wieloletniego kontraktu z władzami toru została opublikowana dwa miesiące temu, już po przedstawieniu oficjalnego kalendarza. Oznacza to, że w tym sezonie czeka nas 13 rund, a Niemcy staną się pierwszym krajem, który gościł dwie rundy WRX w trakcie jednego roku. Runda w Niemczech będzie towarzyszyła inauguracji sezonu DTM. Co roku obiekt położony na północy kraju związkowego Badenia-Wirtembergia rozpoczyna zmagania Niemieckiej serii samochodów turystycznych. 



Region ten jest popularny wśród turystów. Schwarzwald, czyli "Czarny Las" przyciąga amatorów gór, sportów zimowych oraz leczniczych kąpieli. To właśnie tutaj znajdują się słynne uzdrowiska, m.in. Baden-Baden. Wielu turystów spędza także czas nad Jeziorem Bodeńskim. Z akwenem tym, znajdującym się u podnóży Alp, graniczą trzy państwa: Niemcy, Austria i Szwajcaria. Zbiornik ten ma 63 kilometry długości i 145 szerokości, a maksymalna głębokość wynosi 254 metry. Główną rzeką zasilającą w wodę Jezioro Bodeńskie jest mający swe źódło w Alpach Szwajcarskich Ner. Tutaj jednak jego bieg się nie kończy. Płynie dalej aż do Morza Północnego, po drodze mijając niewielką miejscowość o nazwie Hockenheim. Na obrzeżach tego miasta znajduje się obiekt, który gości drugą tegoroczną rundę Rallycrossowych Mistrzostw Swiata.



Historia tego toru rozpoczyna się w 1932. Wtedy to wybudowano obiekt o długości 12 km kształtem przypominający trójkąt. Odbywały się na nim wyścigi motocyklowe. W 1938 dokonano modyfikacji toru, który otrzymał nazwę Kurpfalzring. Obiekt o długości siedmiu i pół kilometra składał się głównie z długich prostych, ostrego nawrotu (Westkurve) i szybkiego łuku (Ostkurve). Mercedes wykorzystywał ten tor do testów przed Grand Prix Trypolisu. 




W trakcie II Wojny Światowej tor został zniszczony, a jego renowacja trwała dwa lata. 11 maja 1947 roku odbył się na nim pierwszy wyścig samochodowy. Kolejna przebudowa obiektu związana była z budową autostrady A6 łączącej Mannheim z Walldorfem. Trasa przecinała zachodni kraniec toru. W związku z tym pozostawiono wschodnią cześć Hockenheimringu, do której została dobudowana sekcja stadionowa. Jej autorem był Holenderski architekt, Johannes Hugenholtz. Nowa konfiguracja zadebiutowała w maju 1966 roku podczas motocyklowego Grand Prix Niemiec.


7 kwietnia 1968 w wyścigu Formuły 2 zginął na tym torze dwukrotny mistrz świata, Jim Clark. Na torze dodano dwie szykany, jedna z nich została nazwana Clark Kurve. W związku z rosnącym niebezpieczeństwem na północnej pętli Nurbugringu zdecydowano się na przebudowę obiektu, a Grand Prix Niemiec Formuły 1 w 1970 roku rozegrano na Hockenheim. Zwycięstwo w tym wyścigu odniósł Johen Rindt. W następnym sezonie wyścig powrócił na Nordschleife, lecz po wypadku Nikiego Laudy w 1976 roku ze względów bezpieczeństwa tor ten wypadł z kalendarza. Od następnego roku GP Niemiec gościło już na Hockenheim. 



Jednak jazda po tym torze także bywały niebezpieczna. 1 sierpnia 1980 podczas prywatnych testów zginął Patrick Depailler. Jego bolid wypadł na zakręcie Ostkurve z powodu awarii zawieszenia. Miało to miejsce zaledwie cztery miesiące po śmierci Markusa Höttingera w wyścigu Formuły 2. Po wypadku Depaillera postawiono szykanę przed zakrętem Ostkurve. W 1982 poważny wypadek podczas kwalifikacji miał Didier Pironi. Francuz odniósł obrażenia nóg i musiał zakończyć swoją karierę wyścigową.



Koszty związane z utrzymaniem tak dużego obiektu a także mała liczba miejsc na trybunach skłoniła włodarzy toru do przebudowy. Do części stadionowej dobudowano nową sekcję autorstwa Hermana Tilke. Hockenheim w nowej konfiguracji miał 4,5 km długości. Zbudowano także nowe trybuny zwiększając liczbę miejsc do 120 tysięcy. Stara, biegnąca przez las część toru została usunięta, a teren ten zalesiono.



Grand Prix Niemiec po dziś dzień rozgrywane jest na torze Hockenheim, chociaż od 2007 roku obiekt ten wymienia się rotacyjnie z Nurburgringiem. Każdy wyścig na nim zostaje na długo w pamięci kibiców. Zapewne będzie tak również w przypadku rallycrossu. Podczas tego weekendu rywalizować będą jedynie kierowcy zgłoszeni w kategorii supercars. Na liście znalazły się 22 nazwiska. W zespole EKS Edward Sandström Zastąpi Mattiasa Ekströma startującego w ten weekend w zawodach DTM. Marklund przygotował trzeci samochód, którym pojedzie dwukrotny mistrz GRC Tanner Foust. W Niemczech pojawi się również zespół JRM Racing planujący zaliczyć w tym roku wybrane rundy Mistrzostw Świata. Podczas tego weekendu wystawi dwa mini RX dla Dave'a Mirry, złotego medalisty X Games w BMX i kierowcy rajdowego oraz Danny'ego Way'a, zdobywcy złotego medalu na X Games w skatebordingu. Na Hockenheime ujrzymy także Belga Koena Pauwelsa tradycyjnie za kierowcą Forda Focusa.

Marklund Motorsport 
- Volkswagen Polo
#34 Tanner Foust

JRM Racing - Mini RX
39# Danny Way
40# Dave Mirra

Ford Focus
#22 Koen Pauwels

Mapa toru



Lokalizacja - Hockenheim, Badenia-Wirtembergia, Niemcy
Data - 1 - 3 maja
Długość toru - 1240m 
Szerokość
Asfalt/szuter - 60%/40%

Lista startowa - link

Relacja 
livestream (nie dostępny w Polsce) Niedziela 10.30 Na żywo
Polsat Sport Exstra - Niedziela 15.40
Polsat Sport News - Poniedziałek 01.15
Polsat Sport Exstra - Poniedziałek 12.40
Polsat Sport Exstra - Wtorek 11.00
Polsat Sport News - Wtorek 17.07

Harmonogram zawodów
Czwartek
17.25 - RX trening

Piątek
15.45 - RX rozgrzewka
16.50 - RX bieg 1
18.05 - RX bieg 2

Sobota 
16.10 - RX rozgrzewka
16.15 - RX bieg 3
18.05 - RX bieg 4

Niedziela
11.25 - RX półfinały i finał
11.49 - RX rozgrzewka

Prognoza pogody 

Piątek
12°C, wiatr 14km/h, wilgotność 90%
Prawdopodobieństwo opadów:
15-18 - 75%

Sobota
19°C, wiatr 6km/h, wilgotność 49%
Prawdopodobieństwo opadów:
15-18 - 5%

Niedziela
20°C, wiatr 19km/h, wilgotność 72%
Prawdopodobieństwo opadów:
9-12 - 80%

Strona toru 
www.hockenheimring.net/

Żródła
rallycrossrx.com
f1wm.pl

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz