środa, 9 marca 2016

Grupa B

Kibicom rajdowym za pewne doskonale znana jest Rajdowa grupa B. Samochody tej kategorii osiągały 500 KM, przyśpieszały do 100 km/h w niecałe trzy sekundy, a minimalna masa pojazdów (z silnikami do 3,0 l) wynosiła mniej, niż 1000 kg. Te niezwykłe maszyny ze względu na liczne wypadki szybko zostały wycofane z rajdowych tras. Znalazły one jednak zastosowanie na torach rallycrossowych, gdzie służyły kierowcom w walce o tytuł mistrza Europy.

Grupa B została utworzona przez FISA (obecnie FIA) w 1982 roku. Pierwszym samochodem zbudowanym według nowych przepisów była Lancia 037 Rally, która zadebiutowała podczas Rajdu Korsyki. Prowadzący ją wówczas Markku Alen osiągnął metę na dziewiątym miejscu. Pojazd wyposażony był w silnik turbodoładowany o mocy 325 KM umieszczony centralnie, a napęd był przekazywany na koła tylne. Nadwozie wykonane z kompozytów oparte było na ramie rurowej. Dzięki niewielkiej masie samochód był w stanie walczyć z czteronapędowymi autami innych producentów i przyniósł w 1983 roku tytuł mistrzowski dla Lancii, natomiast w klasyfikacji kierowców triumfował jadący w Audi Hannu Mikkola. 



W kolejnym sezonie tytuł zdobyło Audi z nowym modelem Sport Quattro oraz jadący nim Stig Blomqvist. Tymczasem na rajdowych trasach pojawił się Peugeot 205 T16, który wygrał trzy rajdy. W 1985 Lancia pojawiła się z czteronapędową Deltą S4, Audi wystawiło model S1, a Peugeot przystąpił do rywalizacji z wersją E2 swojego samochodu. Mistrzostwa należały do Peugeota, oraz jego kierowcy, Timo Salonena. Sportowa rywalizacja została jednak przyćmiona przez tragedię, jaka wydarzyła się w trakcie Rajdu Korsyki. Jadący Lancią 037 Atillio Bettega wypadł z trasy i uderzył w drzewo. Lekarz, który przybył na miejsce, stwierdził śmierć włoskiego kierowcy. 

Po tym zdarzeniu FISA planowała zastąpienie Grupy B samochodami Grupy S, których moc byłaby ograniczona do 300 KM. Wszystko zmieniło się jednak po Rajdzie Korsyki 1986. Henri Toivonen wypadł z drogi na 18 odcinku specjalnym i uderzył w drzewo. Samochód stanął w płomieniach. Kierowca, oraz jego pilot, Sergio Cresto zginęli na miejscu. Jeszcze tego samego dnia prezydent FISA, Jean-Marie Balestre ogłosił wraz z końcem sezonu likwidację grupy B oraz wstrzymanie prac nad grupą S. W ostatnim sezonie grupy B triumfował Peugeot i jego kierowca, Juka Kankkunen. W następnym roku w Rajdowych Mistrzostwach Świata rywalizowały samochody grupy A. 



Jednak te potężne maszyny nie trafiły wraz z końcem roku do muzeów. Ciągle były wykorzystywane w sportowej rywalizacji, choć odcinki specjalne zostały zastąpione przez tory rallycrossowe. Dzięki dużej mocy, niewielkiej masie i napędowi na cztery koła samochody te idealnie nadawały się do tej dyscypliny. Pierwsza auta grupy B zaczęły uczestniczyć w zawodach pod koniec 1983 roku. Ze względu jednak na wysokie koszty niewielu kierowców mogło pozwolić sobie na takie maszyny.

Sytuacja zmieniła się jednak wraz z końcem sezonu 1986, gdy FISA zakończyła erę grupy B. Samochody przygotowane z myślą o rywalizacji w tej klasie były już bezużyteczne w rajdach, dzięki czemu stały się łatwo osiągalne dla prywatnych kierowców rywalizujących w rallycrossie. Liberalny regulamin Mistrzostw Europy zaowocował licznymi modyfikacjami mającymi na celu zwiększenie mocy samochodów (która dochodziła podobno do 900 KM), zmniejszenie ich masy oraz poprawę aerodynamiki. Najważniejsze ograniczenia dotyczyły liczby cylindrów - każdy samochód miał mieć tyle cylindrów, ile posiada wersja drogowa danego modelu, oraz masy. Stosowano wykorzystywany także w rajdach przelicznik 1,4 oznaczający stosunek pojemności silnika do masy samochodu.


Sezon 1987 Rallycrossowych Mistrzostwach Europy został zdominowany przez samochody grupy B. Pierwszym mistrzem nowej ery został Fin Seppo Niittymäki w Peugeocie 205T16 E2. Przez kolejne trzy sezony triumfował Matti Alamäki, także za kierownicą Peugeota. W 1991 roku mistrzem został Martin Schanche w Fordzie RS200 E2, a rok później mistrzostwo powędrowało w ręce Willa Golloba w MG Metro 6r4 BiTurbo. 



Gollob startował wcześniej 220-konnym Saabem 99 w rallycrossowych mistrzostwach Wielkiej Brytanii, zdobywając w 1986 tytuł w swojej klasie. Następnie przeniósł się do mistrzostw Europy startując w MG Metro kupionym od British Leyland. "Nie mogłem uwierzyć, że ten samochód jest tak dobry" - wspominał Brytyjczyk 29 lat później. "Ten czteronapędowy samochód przyśpieszał lepiej na błocie, niż wcześniej robiłem to na asfalcie".

"W 6r4 (MG Metro) dostaliśmy wolnossący, trzylitrowy silnik V6 o mocy około 435 KM. Wtedy zbudowaliśmy specjalny, turbodoładowany silnik 2,3 l V6 i w 1992 roku, mieliśmy jakieś 700 KM".



W związku z coraz lepszymi osiągami samochodów w 1989 FISA postanowiła nałożyć pewne ograniczenia. Przelicznik 1,4 został zwiększony do 1,7 co miało na celu zwiększenie masy pojazdów. Kierowcy jednak zdołali osiągać coraz większą moc z silników małej pojemności, dzięki czemu mogli zachować niską masę pojazdów.

W roku 1992 zakończyła się historia samochodów grupy B w rallycrossie. Od kolejnego sezonu zastąpiły je maszyny grupy A. W przeciwieństwie jednak do WRC, pozwolone na takie modyfikacje, jak wymiana silnika na inny (ale wyprodukowany przez tego samego producenta) oraz zamontowanie turbosprężarki. Pojazdy te nie zniknęły całkowicie z motosportu rywalizując z powodzeniem w wyścigach górskich. Przykładem tego może być zwycięstwo Stiqa Blomqvista za kierownicą Forda RS200E w słynnych zawodach Pikes Peak Hill Climb w 2004 roku.

Źródła

pl.wikipedia.org
autokult.pl
www.redbull.com
rallygroupbshrine.org
rallycross360.com

poniedziałek, 7 marca 2016

Ford wchodzi do WRX z fabrycznym zespołem

Ford wystawi fabryczny zespół w tegorocznym sezonie Rallycrossowych Mistrzostw Świata. Focus RS powstanie dzięki współpracy Ford Perfomance, M-Sport i Hooningan Racing Division. Debiut przewidziany jest podczas pierwszej rundy WRX w Montalegre.


Samochody pojawią się na torze w barwach ekipy Hooningan, której kierowcami zostali Ken Block i Andreas Bakkerud. Do napędu posłuży 600-konny silnik EcoBoost. Pojazd zbudowany zostanie w fabryce M-Sportu w Wielkiej Brytanii. Ekipa założona przez Malcolma Wilsona znana jest głównie z przygotowywania Fordów do rajdów WRC. Dzięki niej fabryczna ekipa mogła świętować mistrzostwo świata w roku 2006 oraz 2007.

"Razem z naszymi kolegami z Ford Perfomance i Hooningan Racing Divisionn włożyliśmy ogrom pracy w ten samochód" - powiedział Malcolm Wilson. "To niezwykle ekscytujące przedsięwzięcie i liczymy, że przyniesie sukcesy. 
Wierzę, że mamy zwycięski przepis na nadchodzący sezon" 
 
Dave Pericak, szef Ford Perfomance powiedział: "RS jest globalną marką, fani motosportu znają ją i kochają. Nasza RS to naturalne połączenie wyścigów i pasji, którą zespół ma do tego projektu. Jesteśmy podekscytowani tym, że możemy uhonorować historię Rallye Sport naciskając w każdym aspekcie wydajności i projektu do granic".

Źródło

czwartek, 3 marca 2016

ALL-INKL.COM przedstawia zespół

ALL-INKL.COM dokonał prezentacji swojej ekipy. Kierowcami w tym sezonie będą Łotysz Reinis Nitišs i sprawujący rolę szefa zespołu Rene Münnich. Ekipa przygotowała do rywalizacji Seata Ibizę.


Reinis Nitišs jest mistrzem kategorii S1600 z roku 2013. Następnie zaliczył awans do supercars, gdzie w wraz z zespołem Olsberg MSE odniósł jedno zwycięstwo i ukończył sezon na trzecim miejscu. W zeszłym roku dwukrotnie stanął na podium i zajął siódme miejsce w klasyfikacji generalnej.

René Münnich ma za sobą dwa sezony spędzone w WRX, w trakcie których raz zdołał sięgnąć po punkty. Niemiec rywalizował także w wyścigach samochodów turystycznych - WTCC i TCR. W drugiej z tych serii raz stanął na podium kończąc na drugiej pozycji wyścig w Szangaju.

"Rallycrossowe Mistrzostwa Świata rozwijają się obecnie w bardzo szybkim tempie. Pod koniec zeszłego roku rozpoczęliśmy rozmowy z różnymi zespołami. ALL-INKL.COM Racing przedstawił nam najlepszy plan i ma on potencjał" - powiedział Nitišs. "Inżynierowie i specjaliści ALL-INKL.COM zdobywali doświadczenie w czołowych seriach motosportowych na świecie - GT1, WTCC i rallycrossie. W ciągu ostatnich dwóch lat dzięki startom w Audi S3 RX ekipa zebrała niezbędną wiedzę i wierzę, że będziemy konkurencyjni w nowych Seatach".

René Münnich wypowiedział się o nowym kierowcy - "Znam Reinisa od pewnego czasu, kiedy rywalizowaliśmy razem w kategorii S1600 kilka lat temu. To jest młody chłopak. Szybki i bardzo dobry. Ciężko pracowaliśmy przez ostatnie kilka miesięcy nad przygotowaniem nowego samochodu i mam nadzieję, że Reinis będzie w stanie nim walczyć nie tylko o podia, ale i o zwycięstwa."


Źródło
fiaworldrallycross.com