Już w ten weekend czeka nas inauguracja trzeciego sezonu WRX. Tradycyjnie już gospodarzem pierwszej rundy mistrzostw jest Portugalskie miasteczko Montalegre. Po długiej przerwie mamy okazję, by przekonać się, który zespół najlepiej przygotował swój samochód, a kto będzie musiał jeszcze trochę nad nim popracować.
Wspominając o tym położonym na zachodnim wybrzeżu Europy państwie nie można pomijać jego kultury i sztuki. Najbardziej znanym Portugalskim artystą był zapewne Luís de Camões. Uważany on jest za najwybitniejszego Portugalskiego pisarza i "księcia poetów". W trakcie swojego pobytu w Makau napisał Luzjadę, Portugalski epos narodowy ukazujący wyprawę Vasco da Gamy do Indii. Niewiele brakowało, by cała praca Camoesa poszła na marne. Podczas rejsu do Goa statek, którym płynął, zatonął. Pisarz był jednym z nielicznych, którzy przeżyli katastrofę, i jak głosi legenda, ocalił rękopis trzymając go cały czas jedną ręką nad wodą. Sam poeta po wydaniu dzieła otrzymywał królewską pensję, lecz po śmierci króla Sebastiana I przestała ona obowiązywać. Jego jedynym źródłem utrzymania stało się żebractwo.
Portugalia ma również bogatą historię w sportach motorowych. W 1958 roku rozegrano pierwsze GP Portugalii Formuły 1. Po trzech latach kraj wypadł z kalendarza, po czym F1 zawitała ponownie w 1984 i przez 13 lat gościła na torze Estoril. Do 2012 na tym torze ścigali się również kierowcy Moto GP. Portugalia jest także organizatorem rundy Rajdowych Mistrzostw Świata, które zawitały do tego kraju już w pierwszym sezonie ich istnienia, czyli w 1973 roku.
Portugalia jest także organizatorem rundy WRX. Po raz pierwszy mistrzostwa zawitały do tego państwa w 2014 roku, gdzie rozegrano inauguracyjną rundę sezonu jak i całej serii. Najszybszy podczas tamtych zawodów był Petter Solberg. Rok później w rozgrywanym w strugach deszczu finale pierwszy linię mety przekroczył Johan Kristoffersson. Tor Pista Automovel de Montalegre gościł od 2007 roku Rallycrossowe Mistrzostwa Europy. W tym roku, oprócz rywalizacji w WRX zobaczymy także walkę w kategorii S1600.
Do rywalizacji zgłosiło się 23 zawodników. Wśród nich jest jeden reprezentant Polski, Bohdan Ludwiczak, który wystawi Mitsubishi Lancera. Polak startował w WRX w 2014 roku, a jego najlepszym rezultatem było 16 miejsce wywalczone w Argentynie. W Montalegre pojawi się również Jean-Baptiste Dubourg, który poprowadzi Citroena DS3. Jedynym Portugalskim kierowcą podczas tych zawodów będzie Jacquim Santos w Fordzie Fieście. Runda w Portugalii stanowi także eliminację Mistrzostw Europy w kategorii S1600. W tej klasie do udziału w zawodach zgłosiło się 33 kierowców.
Data - 16-17 kwietnia 2016
Tor - Montalegre
Lista startowa - WRX S1600
Relacja
Polsat Sport News - Niedziela 21.07
Polsat Sport News - Poniedziałek 9.07
Polsat Sport News - Wtorek 15.07
Polsat Sport News - Czwartek 13.07
Harmomogram
Sobota
10.15 trening Cross Car
10.30 trening
14.00 bieg 1 WRX
15.45 bieg 2 WRX
17.30 bieg 3 S1600
Niedziela
9.00 rozgrzewka
10.30 bieg 3 WRX
11.30 bieg 4 WRX i S1600
14.20 półfinał S1600 i Cross Car
15.00 pófinał WRX, finał WRX i S1600
Prognoza pogody
Sobota
13°C, wiatr 19km/h, wilgotność 85%
Prawdopodobieństwo opadów:
9-12 - 85%
12-15 - 60%
15-18 - 40%
Niedziela
13°C, wiatr 14km/h, wilgotność 74%
Prawdopodobieństwo opadów:
9-12 - 65%
12-15 - 60%
15-18 - 40%
piątek, 15 kwietnia 2016
czwartek, 14 kwietnia 2016
Zapowiedź sezonu 2016
Już niedługo, 17 kwietnia czeka nas inauguracja trzeciego sezonu Rallycrossowych Mistrzostw Świata. Zapowiada się zacięta rywalizacja, a to za sprawą kilku nowych zawodników, którzy dołączą do tegorocznej stawki przykuwając uwagę kibiców i gwarantując ciekawe pojedynki. Zapoznajmy się zatem z tym, co czeka nas w tym sezonie.
Punktacja
Czymś, co może stwarzać kibicom pewne problemy, jest format weekendu i punktacja. Poświęćmy jej zatem chwilę uwagi.
Zawody Rallycrossowe trwają dwa dni. Pierwszego z nich rozgrywane są dwie rundy biegów, tzw. Heat. Pozycja zajęta w biegach nie ma znaczenia, a liczy się czas, w jakim kierowca ukończył swój bieg. Na podstawie tych wyników ustala się klasyfikację po każdej rundzie heatów (dwie rundy jednego dnia i dwie drugiego). Zawodnicy za każdą rundę otrzymują punkty według klucza 50-45-42-40-39-38-37-.... Punkty to nie są wliczane do klasyfikacji, a służą jedynie ustaleniu kolejności po wszystkich heatach. Szesnastu najwyżej sklasyfikowanych zawodników otrzymuje punkty według klucza:
16-15-14-13-12-11-10-9-8-7-6-5-4-3-2-1
Czołowa dwunastka awansuje do półfinałów. W każdym wyścigu startuje sześciu kierowców, z czego trzech awansuje do finału. Za wyścig przyznawane są punkty według klucza:
6-5-4-3-2-1
Na koniec rozgrywany jest wyścig finałowy. Jego zwycięzca zostaje zwycięzcą rundy, nawet, jeśli inny kierowca uzbierał w trakcie weekendu więcej punktów. W finale obowiązuje punktacja:
8-5-4-3-2-1
Kalendarz
Nowością w tegorocznym kalendarzu jest zaplanowana na 2 października runda w Rydze. Zabraknie natomiast zawodów w Turcji i Włoszech. Sezon rozpocznie się 17 kwietnia w Montalegre, a zakończy 27 listopada w Rosario. Kalendarz Mistrzostw Europy obejmuje natomiast pięć rund, a pierwsze z nich rozegrana zostanie 15 maja w Belgijskim Mettet.
Lista startowa
Kalendarz
Nowością w tegorocznym kalendarzu jest zaplanowana na 2 października runda w Rydze. Zabraknie natomiast zawodów w Turcji i Włoszech. Sezon rozpocznie się 17 kwietnia w Montalegre, a zakończy 27 listopada w Rosario. Kalendarz Mistrzostw Europy obejmuje natomiast pięć rund, a pierwsze z nich rozegrana zostanie 15 maja w Belgijskim Mettet.
16-17 kwietnia Montalegre, Portugalia S1600
7-8 maja Hockenheim, Niemcy
14-15 maja Mettet, Belgia Euro RX TouringCars
28-29 maja Lydden Hill, Wielka Brytania S1600
11-12 czerwca Hell, Norwegia Euro RX TouringCars
2-3 lipca Höljes, Szwecja Euro RX S1600 TouringCars
6-7 sierpnia Trois-Rivières, Kanada
3-4 września Loheac, Francja S1600
17-18 września Barcelona, Hiszpania Euro RX S1600
1-2 października Ryga, Łotwa Euro RX TouringCars
15-16 października Estering, Niemcy S1600 TouringCars
26-27 listopada Rosario, Argentyna
7-8 maja Hockenheim, Niemcy
14-15 maja Mettet, Belgia Euro RX TouringCars
28-29 maja Lydden Hill, Wielka Brytania S1600
11-12 czerwca Hell, Norwegia Euro RX TouringCars
2-3 lipca Höljes, Szwecja Euro RX S1600 TouringCars
6-7 sierpnia Trois-Rivières, Kanada
3-4 września Loheac, Francja S1600
17-18 września Barcelona, Hiszpania Euro RX S1600
1-2 października Ryga, Łotwa Euro RX TouringCars
15-16 października Estering, Niemcy S1600 TouringCars
26-27 listopada Rosario, Argentyna
Lista startowa
Przed startem tegorocznego sezonu doszło do kilku dużych zmian w składach zespołów. Największą sensacją jest zapewne dołączenie do Peugeot-Hansen Sebastiena Loeba. Francuz ma na swoim koncie liczne osiągnięcia, w tym 9 tytułów Rajdowego Mistrza Świata, rekord trasy Pikes Peak, złoty medal X Games w rallycrossie, drugie miejsce w 24-godzinnym wyścigu w Le Mans a także 6 zwycięstw w WTCC. Będzie on partnerem Timmego Hansena. Davy Jeanney przechodzi natomiast do nowo utworzonego Peugeot Hansen Academy, gdzie wraz z z mistrzem RX Lites, Kevinem Hansenem zaliczy wybrane rundy mistrzostw. Zupełnie nowy skład ma ekipa Olsbergs MSE. Tworzą go Kevin Eriksson (drugi w zeszłym sezonie RX Lites) oraz Niclas Gronholm, syn Marcusa Gronholma. Reinis Nittis przeniósł się do zespołu Rene Munnicha zostając jego partnerem w tym roku. Ekipa zmienia samochody i przygotowywuje na ten sezon Seata Ibizę WRX. Andreas Bakkerud został natomiast kierowcą Hooningan Racing Division, zespołu Kena Blocka posiadającego fabryczne wsparcie Forda. Marklund Motorsport i Volkswagen Team Sweden połączyły siły przygotowując w tym roku dwa samochody dla Antona Marklunda i Johana Kristoffersona. Toomas Heikkinen znalazł natomiast miejsce w ekipie Mattiasa Ekstroma. W World RX Team Austria ujrzymy Timura Timercjanowa i Janisa Baumanisa. Liam Doran zakończył współpracę z Solbergiem i wystawi w tym roku prywatne Mini RX. Na starcie sezonu nie zabraknie także triumfatora z Argentyny, Robina Larssona, który tradycyjnie pojedzie swoim Audi A1.
Team Peugeot-Hansen - Peugeot 208
#17 Davy Jeanney
#9 Sébastien Loeb
#9 Sébastien Loeb
ALL-INKL.COM Munnich Motorsport - SEAT Ibiza RX
#77 René Münnich
#15 Reinis Nitišs
Volkswagen RX Sweden - Volkswagen Polo RX
#3 Johan Krisofferson
#92 Anton Marklund
Hoonigan Racing Division - Ford Focus RS RX
#43 Ken Block
13# Andreas Bakkerud
Olsbergs MSE - Ford Fiesta ST
#43 Ken Block
13# Andreas Bakkerud
Olsbergs MSE - Ford Fiesta ST
#96 Kevin Eriksson
#68 Niclas Grönholm
EKS - Audi S1 EKSRX quattro
#10 Mattias Ekström
#57 Toomas Heikkinen
Petter Solberg World RX Team - Citroen DS3
#1 Peter Solberg
#1 Peter Solberg
Robin Larsson - Audi S1
#4 Robin Larsson
JRM Racing Ltd - Mini RX
#33 Liam Doran
#33 Liam Doran
Polacy
Pisząc o nadchodzącym sezonie nie można zapomnieć o Polskiej ekipie w Euro RX. W barwach Lotto Team powalczą Krzysztof Hołowczyc i Martin Kaczmarski. Obydwaj kierowcy zaliczyli w zeszłym roku sezon startów w RX Lites kończąc go ex equo na ósmym miejscu.
Hołowczyc jest jednym z najbardziej doświadczonych Polskich kierowców. W 1997 roku za kierownicą Subaru Imprezy 555 wywalczył tytuł Mistrza Europy. Trzy razy wygrał również Mistrzostwo Polski. W 2013 zdobył Puchar FIA w Rajdach Terenowych. W 2005 zadebiutował w Rajdzie Dakar. Podczas swojego dziesiątego startu zajął w nim trzecie miejsce.
Martin Kaczmarski ma za sobą starty w Pucharze FIA. W 2014 zadebiutował w Rajdzie Dakar dojeżdżając do mety na dziewiątej pozycji
Pisząc o nadchodzącym sezonie nie można zapomnieć o Polskiej ekipie w Euro RX. W barwach Lotto Team powalczą Krzysztof Hołowczyc i Martin Kaczmarski. Obydwaj kierowcy zaliczyli w zeszłym roku sezon startów w RX Lites kończąc go ex equo na ósmym miejscu.
Hołowczyc jest jednym z najbardziej doświadczonych Polskich kierowców. W 1997 roku za kierownicą Subaru Imprezy 555 wywalczył tytuł Mistrza Europy. Trzy razy wygrał również Mistrzostwo Polski. W 2013 zdobył Puchar FIA w Rajdach Terenowych. W 2005 zadebiutował w Rajdzie Dakar. Podczas swojego dziesiątego startu zajął w nim trzecie miejsce.
Martin Kaczmarski ma za sobą starty w Pucharze FIA. W 2014 zadebiutował w Rajdzie Dakar dojeżdżając do mety na dziewiątej pozycji
niedziela, 10 kwietnia 2016
Honda debiutuje w GRC
Gama producentów startujących w Global Rallycross Championship w sezonie 2016 wzrośnie - zespół Olsberg MSE wystawi Hondę Civic Coupe. Będzie to debiut tej marki w Rallycrossie, a jednocześnie drugi, obok Subaru, japoński producent zaangażowany w amerykańską serię.
Podwozie samochodu przygotował Olsberg MSE ze wsparciem technicznym Honda Performance Development (HPD). Jak podają twórcy rallycrossovego Civica, sześciuset konny silnik, w jaki auto zostało wyposażone, rozpędza go od 0 do 65 mph w 1.9 sekundy.
Global Rallycross to naprawdę ekstremalne wyścigi i jest to wspaniała platforma do prezentacji nowego Civica Coupe entuzjastycznym, wydajnie myślącym młodym odbiorcom - powiedział Nick Lee, menadżer ds. reklamy amerykańskiego wydziału Hondy. - Nie chcemy zachęcać naszych klientów do 20-metrowych skoków na ulicach, jednak będziemy korzystać z tej platformy do powiedzenia ludziom o wszystkich niesamowitych technologiach i możliwościach eksploatacyjnych naszego nowego Civica Coupe - dodaje.
Za kierownicami dwu modeli nowego samochodu zasiądzie niezmieniony Fińsko-Szwedzki duet Olsberga - Joni Wiman oraz Sebastian Eriksson.
Global Rallycross to naprawdę ekstremalne wyścigi i jest to wspaniała platforma do prezentacji nowego Civica Coupe entuzjastycznym, wydajnie myślącym młodym odbiorcom - powiedział Nick Lee, menadżer ds. reklamy amerykańskiego wydziału Hondy. - Nie chcemy zachęcać naszych klientów do 20-metrowych skoków na ulicach, jednak będziemy korzystać z tej platformy do powiedzenia ludziom o wszystkich niesamowitych technologiach i możliwościach eksploatacyjnych naszego nowego Civica Coupe - dodaje.
Za kierownicami dwu modeli nowego samochodu zasiądzie niezmieniony Fińsko-Szwedzki duet Olsberga - Joni Wiman oraz Sebastian Eriksson.
Przypomnijmy, że Olsberg MSE dotychczas zarówno na GRC jak i WRX oraz ERX przygotowywał Fordy Fiesty, z którymi wciąż jest związany poza USA. Ponadto są twórcami samochodów znanych z serii Lites. Zespół wraz z samochodami amerykańskiego producenta odniósł wiele sukcesów, takich jak m.in. tytuł drugiego wicemistrza świata dla Reinisa Nitišsa czy drugie oraz trzecie miejsce w klasyfikacji zespołowej serii, a także cztery tytuły mistrzowskie oraz cztery wicemistrzostwa dla kierowców tej stajni w Global Rallycross Championship.
środa, 9 marca 2016
Grupa B
Kibicom rajdowym za pewne doskonale znana jest Rajdowa grupa B. Samochody tej kategorii osiągały 500 KM, przyśpieszały do 100 km/h w niecałe trzy sekundy, a minimalna masa pojazdów (z silnikami do 3,0 l) wynosiła mniej, niż 1000 kg. Te niezwykłe maszyny ze względu na liczne wypadki szybko zostały wycofane z rajdowych tras. Znalazły one jednak zastosowanie na torach rallycrossowych, gdzie służyły kierowcom w walce o tytuł mistrza Europy.
Grupa B została utworzona przez FISA (obecnie FIA) w 1982 roku. Pierwszym samochodem zbudowanym według nowych przepisów była Lancia 037 Rally, która zadebiutowała podczas Rajdu Korsyki. Prowadzący ją wówczas Markku Alen osiągnął metę na dziewiątym miejscu. Pojazd wyposażony był w silnik turbodoładowany o mocy 325 KM umieszczony centralnie, a napęd był przekazywany na koła tylne. Nadwozie wykonane z kompozytów oparte było na ramie rurowej. Dzięki niewielkiej masie samochód był w stanie walczyć z czteronapędowymi autami innych producentów i przyniósł w 1983 roku tytuł mistrzowski dla Lancii, natomiast w klasyfikacji kierowców triumfował jadący w Audi Hannu Mikkola.
W kolejnym sezonie tytuł zdobyło Audi z nowym modelem Sport Quattro oraz jadący nim Stig Blomqvist. Tymczasem na rajdowych trasach pojawił się Peugeot 205 T16, który wygrał trzy rajdy. W 1985 Lancia pojawiła się z czteronapędową Deltą S4, Audi wystawiło model S1, a Peugeot przystąpił do rywalizacji z wersją E2 swojego samochodu. Mistrzostwa należały do Peugeota, oraz jego kierowcy, Timo Salonena. Sportowa rywalizacja została jednak przyćmiona przez tragedię, jaka wydarzyła się w trakcie Rajdu Korsyki. Jadący Lancią 037 Atillio Bettega wypadł z trasy i uderzył w drzewo. Lekarz, który przybył na miejsce, stwierdził śmierć włoskiego kierowcy.
Po tym zdarzeniu FISA planowała zastąpienie Grupy B samochodami Grupy S, których moc byłaby ograniczona do 300 KM. Wszystko zmieniło się jednak po Rajdzie Korsyki 1986. Henri Toivonen wypadł z drogi na 18 odcinku specjalnym i uderzył w drzewo. Samochód stanął w płomieniach. Kierowca, oraz jego pilot, Sergio Cresto zginęli na miejscu. Jeszcze tego samego dnia prezydent FISA, Jean-Marie Balestre ogłosił wraz z końcem sezonu likwidację grupy B oraz wstrzymanie prac nad grupą S. W ostatnim sezonie grupy B triumfował Peugeot i jego kierowca, Juka Kankkunen. W następnym roku w Rajdowych Mistrzostwach Świata rywalizowały samochody grupy A.
Jednak te potężne maszyny nie trafiły wraz z końcem roku do muzeów. Ciągle były wykorzystywane w sportowej rywalizacji, choć odcinki specjalne zostały zastąpione przez tory rallycrossowe. Dzięki dużej mocy, niewielkiej masie i napędowi na cztery koła samochody te idealnie nadawały się do tej dyscypliny. Pierwsza auta grupy B zaczęły uczestniczyć w zawodach pod koniec 1983 roku. Ze względu jednak na wysokie koszty niewielu kierowców mogło pozwolić sobie na takie maszyny.
Sytuacja zmieniła się jednak wraz z końcem sezonu 1986, gdy FISA zakończyła erę grupy B. Samochody przygotowane z myślą o rywalizacji w tej klasie były już bezużyteczne w rajdach, dzięki czemu stały się łatwo osiągalne dla prywatnych kierowców rywalizujących w rallycrossie. Liberalny regulamin Mistrzostw Europy zaowocował licznymi modyfikacjami mającymi na celu zwiększenie mocy samochodów (która dochodziła podobno do 900 KM), zmniejszenie ich masy oraz poprawę aerodynamiki. Najważniejsze ograniczenia dotyczyły liczby cylindrów - każdy samochód miał mieć tyle cylindrów, ile posiada wersja drogowa danego modelu, oraz masy. Stosowano wykorzystywany także w rajdach przelicznik 1,4 oznaczający stosunek pojemności silnika do masy samochodu.
Sezon 1987 Rallycrossowych Mistrzostwach Europy został zdominowany przez samochody grupy B. Pierwszym mistrzem nowej ery został Fin Seppo Niittymäki w Peugeocie 205T16 E2. Przez kolejne trzy sezony triumfował Matti Alamäki, także za kierownicą Peugeota. W 1991 roku mistrzem został Martin Schanche w Fordzie RS200 E2, a rok później mistrzostwo powędrowało w ręce Willa Golloba w MG Metro 6r4 BiTurbo.
"W 6r4 (MG Metro) dostaliśmy wolnossący, trzylitrowy silnik V6 o mocy około 435 KM. Wtedy zbudowaliśmy specjalny, turbodoładowany silnik 2,3 l V6 i w 1992 roku, mieliśmy jakieś 700 KM".
W związku z coraz lepszymi osiągami samochodów w 1989 FISA postanowiła nałożyć pewne ograniczenia. Przelicznik 1,4 został zwiększony do 1,7 co miało na celu zwiększenie masy pojazdów. Kierowcy jednak zdołali osiągać coraz większą moc z silników małej pojemności, dzięki czemu mogli zachować niską masę pojazdów.
W roku 1992 zakończyła się historia samochodów grupy B w rallycrossie. Od kolejnego sezonu zastąpiły je maszyny grupy A. W przeciwieństwie jednak do WRC, pozwolone na takie modyfikacje, jak wymiana silnika na inny (ale wyprodukowany przez tego samego producenta) oraz zamontowanie turbosprężarki. Pojazdy te nie zniknęły całkowicie z motosportu rywalizując z powodzeniem w wyścigach górskich. Przykładem tego może być zwycięstwo Stiqa Blomqvista za kierownicą Forda RS200E w słynnych zawodach Pikes Peak Hill Climb w 2004 roku.
Źródła
pl.wikipedia.org
autokult.pl
www.redbull.com
rallygroupbshrine.org
rallycross360.com
Grupa B została utworzona przez FISA (obecnie FIA) w 1982 roku. Pierwszym samochodem zbudowanym według nowych przepisów była Lancia 037 Rally, która zadebiutowała podczas Rajdu Korsyki. Prowadzący ją wówczas Markku Alen osiągnął metę na dziewiątym miejscu. Pojazd wyposażony był w silnik turbodoładowany o mocy 325 KM umieszczony centralnie, a napęd był przekazywany na koła tylne. Nadwozie wykonane z kompozytów oparte było na ramie rurowej. Dzięki niewielkiej masie samochód był w stanie walczyć z czteronapędowymi autami innych producentów i przyniósł w 1983 roku tytuł mistrzowski dla Lancii, natomiast w klasyfikacji kierowców triumfował jadący w Audi Hannu Mikkola.
W kolejnym sezonie tytuł zdobyło Audi z nowym modelem Sport Quattro oraz jadący nim Stig Blomqvist. Tymczasem na rajdowych trasach pojawił się Peugeot 205 T16, który wygrał trzy rajdy. W 1985 Lancia pojawiła się z czteronapędową Deltą S4, Audi wystawiło model S1, a Peugeot przystąpił do rywalizacji z wersją E2 swojego samochodu. Mistrzostwa należały do Peugeota, oraz jego kierowcy, Timo Salonena. Sportowa rywalizacja została jednak przyćmiona przez tragedię, jaka wydarzyła się w trakcie Rajdu Korsyki. Jadący Lancią 037 Atillio Bettega wypadł z trasy i uderzył w drzewo. Lekarz, który przybył na miejsce, stwierdził śmierć włoskiego kierowcy.
Po tym zdarzeniu FISA planowała zastąpienie Grupy B samochodami Grupy S, których moc byłaby ograniczona do 300 KM. Wszystko zmieniło się jednak po Rajdzie Korsyki 1986. Henri Toivonen wypadł z drogi na 18 odcinku specjalnym i uderzył w drzewo. Samochód stanął w płomieniach. Kierowca, oraz jego pilot, Sergio Cresto zginęli na miejscu. Jeszcze tego samego dnia prezydent FISA, Jean-Marie Balestre ogłosił wraz z końcem sezonu likwidację grupy B oraz wstrzymanie prac nad grupą S. W ostatnim sezonie grupy B triumfował Peugeot i jego kierowca, Juka Kankkunen. W następnym roku w Rajdowych Mistrzostwach Świata rywalizowały samochody grupy A.
Jednak te potężne maszyny nie trafiły wraz z końcem roku do muzeów. Ciągle były wykorzystywane w sportowej rywalizacji, choć odcinki specjalne zostały zastąpione przez tory rallycrossowe. Dzięki dużej mocy, niewielkiej masie i napędowi na cztery koła samochody te idealnie nadawały się do tej dyscypliny. Pierwsza auta grupy B zaczęły uczestniczyć w zawodach pod koniec 1983 roku. Ze względu jednak na wysokie koszty niewielu kierowców mogło pozwolić sobie na takie maszyny.
Sytuacja zmieniła się jednak wraz z końcem sezonu 1986, gdy FISA zakończyła erę grupy B. Samochody przygotowane z myślą o rywalizacji w tej klasie były już bezużyteczne w rajdach, dzięki czemu stały się łatwo osiągalne dla prywatnych kierowców rywalizujących w rallycrossie. Liberalny regulamin Mistrzostw Europy zaowocował licznymi modyfikacjami mającymi na celu zwiększenie mocy samochodów (która dochodziła podobno do 900 KM), zmniejszenie ich masy oraz poprawę aerodynamiki. Najważniejsze ograniczenia dotyczyły liczby cylindrów - każdy samochód miał mieć tyle cylindrów, ile posiada wersja drogowa danego modelu, oraz masy. Stosowano wykorzystywany także w rajdach przelicznik 1,4 oznaczający stosunek pojemności silnika do masy samochodu.
Sezon 1987 Rallycrossowych Mistrzostwach Europy został zdominowany przez samochody grupy B. Pierwszym mistrzem nowej ery został Fin Seppo Niittymäki w Peugeocie 205T16 E2. Przez kolejne trzy sezony triumfował Matti Alamäki, także za kierownicą Peugeota. W 1991 roku mistrzem został Martin Schanche w Fordzie RS200 E2, a rok później mistrzostwo powędrowało w ręce Willa Golloba w MG Metro 6r4 BiTurbo.
Gollob startował wcześniej 220-konnym Saabem 99 w rallycrossowych mistrzostwach Wielkiej Brytanii, zdobywając w 1986 tytuł w swojej klasie. Następnie przeniósł się do mistrzostw Europy startując w MG Metro kupionym od British Leyland. "Nie mogłem uwierzyć, że ten samochód jest tak dobry" - wspominał Brytyjczyk 29 lat później. "Ten czteronapędowy samochód przyśpieszał lepiej na błocie, niż wcześniej robiłem to na asfalcie".
"W 6r4 (MG Metro) dostaliśmy wolnossący, trzylitrowy silnik V6 o mocy około 435 KM. Wtedy zbudowaliśmy specjalny, turbodoładowany silnik 2,3 l V6 i w 1992 roku, mieliśmy jakieś 700 KM".
W związku z coraz lepszymi osiągami samochodów w 1989 FISA postanowiła nałożyć pewne ograniczenia. Przelicznik 1,4 został zwiększony do 1,7 co miało na celu zwiększenie masy pojazdów. Kierowcy jednak zdołali osiągać coraz większą moc z silników małej pojemności, dzięki czemu mogli zachować niską masę pojazdów.
W roku 1992 zakończyła się historia samochodów grupy B w rallycrossie. Od kolejnego sezonu zastąpiły je maszyny grupy A. W przeciwieństwie jednak do WRC, pozwolone na takie modyfikacje, jak wymiana silnika na inny (ale wyprodukowany przez tego samego producenta) oraz zamontowanie turbosprężarki. Pojazdy te nie zniknęły całkowicie z motosportu rywalizując z powodzeniem w wyścigach górskich. Przykładem tego może być zwycięstwo Stiqa Blomqvista za kierownicą Forda RS200E w słynnych zawodach Pikes Peak Hill Climb w 2004 roku.
Źródła
pl.wikipedia.org
autokult.pl
www.redbull.com
rallygroupbshrine.org
rallycross360.com
poniedziałek, 7 marca 2016
Ford wchodzi do WRX z fabrycznym zespołem
Ford wystawi fabryczny zespół w tegorocznym sezonie Rallycrossowych Mistrzostw Świata. Focus RS powstanie dzięki współpracy Ford Perfomance, M-Sport i Hooningan Racing Division. Debiut przewidziany jest podczas pierwszej rundy WRX w Montalegre.
Samochody pojawią się na torze w barwach ekipy Hooningan, której kierowcami zostali Ken Block i Andreas Bakkerud. Do napędu posłuży 600-konny silnik EcoBoost. Pojazd zbudowany zostanie w fabryce M-Sportu w Wielkiej Brytanii. Ekipa założona przez Malcolma Wilsona znana jest głównie z przygotowywania Fordów do rajdów WRC. Dzięki niej fabryczna ekipa mogła świętować mistrzostwo świata w roku 2006 oraz 2007.
"Razem z naszymi kolegami z Ford Perfomance i Hooningan Racing Divisionn włożyliśmy ogrom pracy w ten samochód" - powiedział Malcolm Wilson. "To niezwykle ekscytujące przedsięwzięcie i liczymy, że przyniesie sukcesy.
Wierzę, że mamy zwycięski przepis na nadchodzący sezon"
Dave Pericak, szef Ford Perfomance powiedział: "RS jest globalną marką, fani motosportu znają ją i kochają. Nasza RS to naturalne połączenie wyścigów i pasji, którą zespół ma do tego projektu. Jesteśmy podekscytowani tym, że możemy uhonorować historię Rallye Sport naciskając w każdym aspekcie wydajności i projektu do granic".
Źródło
czwartek, 3 marca 2016
ALL-INKL.COM przedstawia zespół
ALL-INKL.COM dokonał prezentacji swojej ekipy. Kierowcami w tym sezonie będą Łotysz Reinis Nitišs i sprawujący rolę szefa zespołu Rene Münnich. Ekipa przygotowała do rywalizacji Seata Ibizę.
Reinis Nitišs jest mistrzem kategorii S1600 z roku 2013. Następnie zaliczył awans do supercars, gdzie w wraz z zespołem Olsberg MSE odniósł jedno zwycięstwo i ukończył sezon na trzecim miejscu. W zeszłym roku dwukrotnie stanął na podium i zajął siódme miejsce w klasyfikacji generalnej.
René Münnich ma za sobą dwa sezony spędzone w WRX, w trakcie których raz zdołał sięgnąć po punkty. Niemiec rywalizował także w wyścigach samochodów turystycznych - WTCC i TCR. W drugiej z tych serii raz stanął na podium kończąc na drugiej pozycji wyścig w Szangaju.
"Rallycrossowe Mistrzostwa Świata rozwijają się obecnie w bardzo szybkim tempie. Pod koniec zeszłego roku rozpoczęliśmy rozmowy z różnymi zespołami. ALL-INKL.COM Racing przedstawił nam najlepszy plan i ma on potencjał" - powiedział Nitišs. "Inżynierowie i specjaliści ALL-INKL.COM zdobywali doświadczenie w czołowych seriach motosportowych na świecie - GT1, WTCC i rallycrossie. W ciągu ostatnich dwóch lat dzięki startom w Audi S3 RX ekipa zebrała niezbędną wiedzę i wierzę, że będziemy konkurencyjni w nowych Seatach".
René Münnich wypowiedział się o nowym kierowcy - "Znam Reinisa od pewnego czasu, kiedy rywalizowaliśmy razem w kategorii S1600 kilka lat temu. To jest młody chłopak. Szybki i bardzo dobry. Ciężko pracowaliśmy przez ostatnie kilka miesięcy nad przygotowaniem nowego samochodu i mam nadzieję, że Reinis będzie w stanie nim walczyć nie tylko o podia, ale i o zwycięstwa."
Źródło
fiaworldrallycross.com
Reinis Nitišs jest mistrzem kategorii S1600 z roku 2013. Następnie zaliczył awans do supercars, gdzie w wraz z zespołem Olsberg MSE odniósł jedno zwycięstwo i ukończył sezon na trzecim miejscu. W zeszłym roku dwukrotnie stanął na podium i zajął siódme miejsce w klasyfikacji generalnej.
René Münnich ma za sobą dwa sezony spędzone w WRX, w trakcie których raz zdołał sięgnąć po punkty. Niemiec rywalizował także w wyścigach samochodów turystycznych - WTCC i TCR. W drugiej z tych serii raz stanął na podium kończąc na drugiej pozycji wyścig w Szangaju.
"Rallycrossowe Mistrzostwa Świata rozwijają się obecnie w bardzo szybkim tempie. Pod koniec zeszłego roku rozpoczęliśmy rozmowy z różnymi zespołami. ALL-INKL.COM Racing przedstawił nam najlepszy plan i ma on potencjał" - powiedział Nitišs. "Inżynierowie i specjaliści ALL-INKL.COM zdobywali doświadczenie w czołowych seriach motosportowych na świecie - GT1, WTCC i rallycrossie. W ciągu ostatnich dwóch lat dzięki startom w Audi S3 RX ekipa zebrała niezbędną wiedzę i wierzę, że będziemy konkurencyjni w nowych Seatach".
René Münnich wypowiedział się o nowym kierowcy - "Znam Reinisa od pewnego czasu, kiedy rywalizowaliśmy razem w kategorii S1600 kilka lat temu. To jest młody chłopak. Szybki i bardzo dobry. Ciężko pracowaliśmy przez ostatnie kilka miesięcy nad przygotowaniem nowego samochodu i mam nadzieję, że Reinis będzie w stanie nim walczyć nie tylko o podia, ale i o zwycięstwa."
Źródło
fiaworldrallycross.com
poniedziałek, 29 lutego 2016
Sebastien Loeb i Timmy Hansen w Peugeot-Hansen, Kevin Hansen i Davy Jeanney w Peugeot Hansen Academy
Zespół Peugeot-Hansen potwierdził kierowców na ten sezon. Będą nimi Szwedzki zawodnik Timmy Hansen i pochodzący z Francji Sebastien Loeb.
Timmy Hansen kontynuuje starty w zespole, w którym w zeszłym roku został wicemistrzem świata. Szwed jest synem Kennetha Hansena, 11-krotnego mistrza Europy w najwyższej kategorii pełniącego obecnie funkcję szefa ekipy.
Sebastien Loeb ma na swoim koncie rekordowe dziewięć tytułów Rajdowego Mistrza Świata, 78 wygranych rajdów, 116 podiów i 905 oesowych zwycięstw. Do listy sukcesów należy dopisać także rekord trasy Pikes Peak, złoty medal X Games, drugie miejsce w 24-godzinnym wyścigu w Le Mans i 6 wygranych wyścigów WTCC. Francuz zadebiutował w tym roku w Rajdzie Dakar osiągając metę na 9 miejscu z 4 wygranymi odcinkami specjalnymi na koncie.
"Jestem bardzo podekscytowany możliwością startu w pełnym sezonie Rallycrossowych Mistrzostw Świata. Przez lata miałem możliwość uczestniczyć w wielu niesamowitych wyścigach, ale rallycross - z tak mocnym i konkurencyjnym samochodem, jak Peugeot 208 WRX, i z tak zaciętą rywalizacją będzie czymś wyjątkowym. Samochód i strategia dla tego rodzaju ścigania jest czymś nowym dla mnie, więc muszę się sporo nauczyć, ale mam nadzieję, że dość szybko stanę się konkurencyjny" - powiedział Loeb.
Tymczasem drugi kierowca zespołu w zeszłym sezonie, Davy Jeanney przesiądzie się do zespoły Peugeot Hansen Academy, a jego partnerem zostanie Kevin Hansen.
Jeanney jest wicemistrzem Europy z 2013 roku, w zeszłym sezonie wygrał natomiast dwie rundy WRX. Hansen zdobył tytuł RX Lites, a podczas rundy w Argentynie zaliczył swój debiut w kategorii Supercars.
Źródło
fiaworldrallycross.com
Timmy Hansen kontynuuje starty w zespole, w którym w zeszłym roku został wicemistrzem świata. Szwed jest synem Kennetha Hansena, 11-krotnego mistrza Europy w najwyższej kategorii pełniącego obecnie funkcję szefa ekipy.
Sebastien Loeb ma na swoim koncie rekordowe dziewięć tytułów Rajdowego Mistrza Świata, 78 wygranych rajdów, 116 podiów i 905 oesowych zwycięstw. Do listy sukcesów należy dopisać także rekord trasy Pikes Peak, złoty medal X Games, drugie miejsce w 24-godzinnym wyścigu w Le Mans i 6 wygranych wyścigów WTCC. Francuz zadebiutował w tym roku w Rajdzie Dakar osiągając metę na 9 miejscu z 4 wygranymi odcinkami specjalnymi na koncie.
"Jestem bardzo podekscytowany możliwością startu w pełnym sezonie Rallycrossowych Mistrzostw Świata. Przez lata miałem możliwość uczestniczyć w wielu niesamowitych wyścigach, ale rallycross - z tak mocnym i konkurencyjnym samochodem, jak Peugeot 208 WRX, i z tak zaciętą rywalizacją będzie czymś wyjątkowym. Samochód i strategia dla tego rodzaju ścigania jest czymś nowym dla mnie, więc muszę się sporo nauczyć, ale mam nadzieję, że dość szybko stanę się konkurencyjny" - powiedział Loeb.
Tymczasem drugi kierowca zespołu w zeszłym sezonie, Davy Jeanney przesiądzie się do zespoły Peugeot Hansen Academy, a jego partnerem zostanie Kevin Hansen.
Jeanney jest wicemistrzem Europy z 2013 roku, w zeszłym sezonie wygrał natomiast dwie rundy WRX. Hansen zdobył tytuł RX Lites, a podczas rundy w Argentynie zaliczył swój debiut w kategorii Supercars.
Źródło
fiaworldrallycross.com
Subskrybuj:
Posty (Atom)