Punktacja
Czymś, co może stwarzać kibicom pewne problemy, jest format weekendu i punktacja. Poświęćmy jej zatem chwilę uwagi.
Zawody Rallycrossowe trwają dwa dni. Pierwszego z nich rozgrywane są dwie rundy biegów, tzw. Heat. Pozycja zajęta w biegach nie ma znaczenia, a liczy się czas, w jakim kierowca ukończył swój bieg. Na podstawie tych wyników ustala się klasyfikację po każdej rundzie heatów (dwie rundy jednego dnia i dwie drugiego). Zawodnicy za każdą rundę otrzymują punkty według klucza 50-45-42-40-39-38-37-.... Punkty to nie są wliczane do klasyfikacji, a służą jedynie ustaleniu kolejności po wszystkich heatach. Szesnastu najwyżej sklasyfikowanych zawodników otrzymuje punkty według klucza:
16-15-14-13-12-11-10-9-8-7-6-5-4-3-2-1
Czołowa dwunastka awansuje do półfinałów. W każdym wyścigu startuje sześciu kierowców, z czego trzech awansuje do finału. Za wyścig przyznawane są punkty według klucza:
6-5-4-3-2-1
Na koniec rozgrywany jest wyścig finałowy. Jego zwycięzca zostaje zwycięzcą rundy, nawet, jeśli inny kierowca uzbierał w trakcie weekendu więcej punktów. W finale obowiązuje punktacja:
8-5-4-3-2-1
Kalendarz
Nowością w tegorocznym kalendarzu jest zaplanowana na 2 października runda w Rydze. Zabraknie natomiast zawodów w Turcji i Włoszech. Sezon rozpocznie się 17 kwietnia w Montalegre, a zakończy 27 listopada w Rosario. Kalendarz Mistrzostw Europy obejmuje natomiast pięć rund, a pierwsze z nich rozegrana zostanie 15 maja w Belgijskim Mettet.
Lista startowa
Kalendarz
Nowością w tegorocznym kalendarzu jest zaplanowana na 2 października runda w Rydze. Zabraknie natomiast zawodów w Turcji i Włoszech. Sezon rozpocznie się 17 kwietnia w Montalegre, a zakończy 27 listopada w Rosario. Kalendarz Mistrzostw Europy obejmuje natomiast pięć rund, a pierwsze z nich rozegrana zostanie 15 maja w Belgijskim Mettet.
16-17 kwietnia Montalegre, Portugalia S1600
7-8 maja Hockenheim, Niemcy
14-15 maja Mettet, Belgia Euro RX TouringCars
28-29 maja Lydden Hill, Wielka Brytania S1600
11-12 czerwca Hell, Norwegia Euro RX TouringCars
2-3 lipca Höljes, Szwecja Euro RX S1600 TouringCars
6-7 sierpnia Trois-Rivières, Kanada
3-4 września Loheac, Francja S1600
17-18 września Barcelona, Hiszpania Euro RX S1600
1-2 października Ryga, Łotwa Euro RX TouringCars
15-16 października Estering, Niemcy S1600 TouringCars
26-27 listopada Rosario, Argentyna
7-8 maja Hockenheim, Niemcy
14-15 maja Mettet, Belgia Euro RX TouringCars
28-29 maja Lydden Hill, Wielka Brytania S1600
11-12 czerwca Hell, Norwegia Euro RX TouringCars
2-3 lipca Höljes, Szwecja Euro RX S1600 TouringCars
6-7 sierpnia Trois-Rivières, Kanada
3-4 września Loheac, Francja S1600
17-18 września Barcelona, Hiszpania Euro RX S1600
1-2 października Ryga, Łotwa Euro RX TouringCars
15-16 października Estering, Niemcy S1600 TouringCars
26-27 listopada Rosario, Argentyna
Lista startowa
Przed startem tegorocznego sezonu doszło do kilku dużych zmian w składach zespołów. Największą sensacją jest zapewne dołączenie do Peugeot-Hansen Sebastiena Loeba. Francuz ma na swoim koncie liczne osiągnięcia, w tym 9 tytułów Rajdowego Mistrza Świata, rekord trasy Pikes Peak, złoty medal X Games w rallycrossie, drugie miejsce w 24-godzinnym wyścigu w Le Mans a także 6 zwycięstw w WTCC. Będzie on partnerem Timmego Hansena. Davy Jeanney przechodzi natomiast do nowo utworzonego Peugeot Hansen Academy, gdzie wraz z z mistrzem RX Lites, Kevinem Hansenem zaliczy wybrane rundy mistrzostw. Zupełnie nowy skład ma ekipa Olsbergs MSE. Tworzą go Kevin Eriksson (drugi w zeszłym sezonie RX Lites) oraz Niclas Gronholm, syn Marcusa Gronholma. Reinis Nittis przeniósł się do zespołu Rene Munnicha zostając jego partnerem w tym roku. Ekipa zmienia samochody i przygotowywuje na ten sezon Seata Ibizę WRX. Andreas Bakkerud został natomiast kierowcą Hooningan Racing Division, zespołu Kena Blocka posiadającego fabryczne wsparcie Forda. Marklund Motorsport i Volkswagen Team Sweden połączyły siły przygotowując w tym roku dwa samochody dla Antona Marklunda i Johana Kristoffersona. Toomas Heikkinen znalazł natomiast miejsce w ekipie Mattiasa Ekstroma. W World RX Team Austria ujrzymy Timura Timercjanowa i Janisa Baumanisa. Liam Doran zakończył współpracę z Solbergiem i wystawi w tym roku prywatne Mini RX. Na starcie sezonu nie zabraknie także triumfatora z Argentyny, Robina Larssona, który tradycyjnie pojedzie swoim Audi A1.
Team Peugeot-Hansen - Peugeot 208
#17 Davy Jeanney
#9 Sébastien Loeb
#9 Sébastien Loeb
ALL-INKL.COM Munnich Motorsport - SEAT Ibiza RX
#77 René Münnich
#15 Reinis Nitišs
Volkswagen RX Sweden - Volkswagen Polo RX
#3 Johan Krisofferson
#92 Anton Marklund
Hoonigan Racing Division - Ford Focus RS RX
#43 Ken Block
13# Andreas Bakkerud
Olsbergs MSE - Ford Fiesta ST
#43 Ken Block
13# Andreas Bakkerud
Olsbergs MSE - Ford Fiesta ST
#96 Kevin Eriksson
#68 Niclas Grönholm
EKS - Audi S1 EKSRX quattro
#10 Mattias Ekström
#57 Toomas Heikkinen
Petter Solberg World RX Team - Citroen DS3
#1 Peter Solberg
#1 Peter Solberg
Robin Larsson - Audi S1
#4 Robin Larsson
JRM Racing Ltd - Mini RX
#33 Liam Doran
#33 Liam Doran
Polacy
Pisząc o nadchodzącym sezonie nie można zapomnieć o Polskiej ekipie w Euro RX. W barwach Lotto Team powalczą Krzysztof Hołowczyc i Martin Kaczmarski. Obydwaj kierowcy zaliczyli w zeszłym roku sezon startów w RX Lites kończąc go ex equo na ósmym miejscu.
Hołowczyc jest jednym z najbardziej doświadczonych Polskich kierowców. W 1997 roku za kierownicą Subaru Imprezy 555 wywalczył tytuł Mistrza Europy. Trzy razy wygrał również Mistrzostwo Polski. W 2013 zdobył Puchar FIA w Rajdach Terenowych. W 2005 zadebiutował w Rajdzie Dakar. Podczas swojego dziesiątego startu zajął w nim trzecie miejsce.
Martin Kaczmarski ma za sobą starty w Pucharze FIA. W 2014 zadebiutował w Rajdzie Dakar dojeżdżając do mety na dziewiątej pozycji
Pisząc o nadchodzącym sezonie nie można zapomnieć o Polskiej ekipie w Euro RX. W barwach Lotto Team powalczą Krzysztof Hołowczyc i Martin Kaczmarski. Obydwaj kierowcy zaliczyli w zeszłym roku sezon startów w RX Lites kończąc go ex equo na ósmym miejscu.
Hołowczyc jest jednym z najbardziej doświadczonych Polskich kierowców. W 1997 roku za kierownicą Subaru Imprezy 555 wywalczył tytuł Mistrza Europy. Trzy razy wygrał również Mistrzostwo Polski. W 2013 zdobył Puchar FIA w Rajdach Terenowych. W 2005 zadebiutował w Rajdzie Dakar. Podczas swojego dziesiątego startu zajął w nim trzecie miejsce.
Martin Kaczmarski ma za sobą starty w Pucharze FIA. W 2014 zadebiutował w Rajdzie Dakar dojeżdżając do mety na dziewiątej pozycji
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz