Plany budowy toru w Stambule powstały w 2002 roku, kiedy to Turecka Federacja Sportów Motorowych (TOMSFED) ogłosiła chęć organizacji wyścigu Formuły 1. Obiekt został zaprojektowany przez niemieckiego architekta, Hermana Tilke. 26 czerwca 2005 roku tor zyskał homologację, a dwa miesiące później zorganizowano na nim inauguracyjny wyścig Formuły 1, który wygrał Kimi Raikkonen. Rok później swojej pierwsze zwycięstwo w karierze odniósł Felipe Massa. Wyścig został jednak zapamiętany głównie za sprawą afery politycznej, jaka wybuchła w czasie dekoracji na podium. Puchar dla zwycięzcy wyścigu wręczył Mehmet Ali Talat przedstawiony jako Prezydent Tureckiej Republiki Północnego Cypru. Państwo to jest uznawane zaledwie przez kilka krajów i władze Turcji zostały oskarżone o wykorzystanie wyścigu do manifestacji politycznej. Turcji groziło wypadnięcie z kalendarza Formuły 1, lecz FIA zdecydowała się ostatecznie na nałożenie grzywny w wysokości 5 mln dolarów, która została później zmniejszona o połowę.
W trakcie weekendów GP tor gościł także wiele serii towarzyszących, m.in. GP2 i Porsche Supercup. W trakcie wyścigu serii GP2 w 2008 roku na tor wybiegły dwa psy. Jeden z nich zginął potrącony przez Bruno Sennę, drugi zdołał bezpiecznie opuścić tor.
W 2010 roku doszło na tym torze do dramatycznego pojedynku o prowadzenie między dwoma kierowcami Red Bulla, Sebastianem Vettelem i Markiem Webberem. Obydwaj zawodnicy zderzyli się ze sobą w wyniku czego Vettel odpadł z wyścigu, natomiast Webber miał uszkodzone przednie skrzydło. Wyścig wygrał Lewis Hamilton. W 2011 roku rozegrano po raz ostatni GP Turcji Formuły 1. Tor Istambuł Park gościł także w latach 2005-2007 serię Moto GP.
W 2014 roku odbył się pierwszy sezon Rallycrossowych Mistrzostw Świata. Zgodnie z wymogami FIA, seria o randze Mistrzostw Świata musiała zorganizować co najmniej jedną rundę w Ameryce oraz jedną w Azji lub Afryce. Wybór padł na Istambuł Park. Inauguracyjne zawody w Turcji wygrał Andreas Bakkerud jadący Fordem Fiestą przygotowanym przez zespół Olsbergs MSE.
Podczas Tureckiej rundy do rywalizacji przystąpi 21 kierowców. Startujący gościnnie Alexander Hvaal zasiądzie za kierownicą Citroëna DS3. ALbatec Racing przygotował Peugeota 208 dla Kristinana Sohlberga, natomiast w barwach Hansen Talent Development pojedzie Janis Baumanis. Podczas zawodów w Turcji do rywalizacji przystąpi również dziesięciu kierowców RX Lites, a wśród nich dwóch Polskich kierowców - Krzysztof Hołowczyc i Martin Kaczmarski. Szansę na start otrzymał także zwycięzca programu RX Talent Search, startujący na co dzień w BTCC Tom Onslow-Cole.
Przed rundą w Turcji w klasyfikacji generalnej prowadzi Petter Solberg z dorobkiem 243 punktów. Norweg może teoretycznie zdobyć tytuł już tutaj, pod warunkiem jednak, że Timmy Hansen, który uzbierał ich do tej pory 208 nie powiększy swojego dorobku o więcej, niż 4 punkty, a Solberg wyjedzie z kompletem punktów. Trzeci jest Johan Kristofferson, który ma 182 punkty. Czwarty Davy Jeanney ma ich 166, a trzy punkty mniej od Francuza ma Andreas Bakkerud. W klasyfikacji RX Lites prowadzi Kevin Hansen (127 punktów), drugi jest Kevin Erikkson (118), trzeci Thomas Bryntesson (112).
Lokalizacja - Stambuł, Stambuł, Turcja
Data - 4 października
Długość toru - 1300 m
Szerokość - 10-15 m
Asfalt/szuter - 60%/40%
Okrążenie toru z Andy'm Scottem
Lista startowa - link
Relacja - livestream (nie dostępny w Polsce) Niedziela 13.00 na żywo
Polsat Sport Extra - Niedziela 23.50
Polsat Sport News - Poniedziałek 15.07
Polsat Sport News - Wtorek 13.07
Polsat Sport Extra - Środa 14.00
Prognoza pogody
Sobota
23°C, wiatr 19 km/h, wilgotność 72%
Prawdopodobieństwo opadów:
9-12 - 5%
12-15 - 5%
15-18 - 5%
18-21 - 5%
Niedziela
24°C, wiatr 19 km/h, wilgotność 73%
Prawdopodobieństwo opadów:
9-12 - 5%
12-15 - 5%
15-18 - 5%
18-21 - 5%
Sobota
11.00 - trening
14.00 - bieg 1
16.00 - bieg 2
Niedziela
9.15 - rozgrzewka
10.30 - bieg 3
12.00 - bieg 4
12.00 - bieg 4
15.00 - półfinały i finał
Strona toru
intercitypark.com
Źródła
f1wm.pl
rallycrossrx.com
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz