piątek, 18 września 2015

Zapowiedź rundy w Hiszpanii

Po raz pierwszy w historii Rallycrossowych Mistrzostw Świata seria zawita do Hiszpanii. Kraj ten jest popularnym miejscem wśród wczasowiczów, którzy chcą odpocząć u wybrzeży Morza Śródziemnego. W lipcu wielu turystów przybywa do Pampeluny, by wziąć udział w Encierro - gonitwie z bykami odbywającej się po ulicach miasta. Jest to część obchodów dni Św. Firmina. Wieczorem byki uczestniczą w korridzie czyli tradycyjnej walce z bykami przebiegającej według ściśle określonego schematu. Głównym bohaterem każdej walki jest matador, do którego należy ostateczny cios szpadą. Historia Korridy sięga roku 1133, kiedy to rozegraną korridę na cześć króla Alfonsa VIII. Pochodzenie tego zwyczaju nie jest jasne. Według jednych został on sprowadzony do Hiszpanii przez Arabów, według innych przez Rzymian lub Kartagińczyków. Korrida cieszyła się zawsze dużą popularnością, najpierw wśród arystokracji, a na przeciw byków stawał nawet król Filip IV. Walki z bykami nie są jednak rozgrywane w całej Hiszpanii. Parlament Katalonii zakazał organizacji korridy w 2012 roku. 



Region ten nie przyciąga zatem wielbicieli walk z bykami, jest natomiast szczególnie interesującym miejscem dla fanów sportów motorowych. Znajdująca się na wybrzeżu miejscowość Salou stanowi bazę Rajdu Hiszpanii - eliminacji Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Świata. Na oddalonym o 92 km torze Circuit de Barcelona-Catalunya rozgrywany jest tymczasem wyścig Formuły 1 oraz Moto GP. 




Obiekt ten będzie także gospodarzem 10 tegorocznej rundy WRX. Budowę toru zlecił w lutym 1989 parlament Katalonii. Jako lokalizację wybrano położone pod Barceloną Montmelo. Budowę toru Formuły 1 sfinansował Royal Automovil Club de Catalunya, rada miejska Montmelo oraz rząd Katalonii. Budowę ukończono tuż przed inauguracyjnym wyścigiem we wrześniu 1991 roku. Pierwsze zawody na tym torze wygrał Nigel Mansell. Tor został wykorzystany w 1992 roku jako arena zmagań kolarzy w drużynowej jeździe na czas podczas Igrzysk Olimpijskich odbywających się w Barcelonie. 




Rozwój aerodynamiki i większa wrażliwość na turbulencje bolidów F1 odbiły się negatywnie na ilości manewrów wyprzedzania. Aby uatrakcyjnić wyścigi na tym torze, w 2007 roku postawiono szykanę pod koniec okrążenia. Circuit de Barcelona-Catalunya, znany do 2013 roku jako Circuit de Catalunya gości także wyścigi Moto GP. W tym przypadku jednak zawodnicy korzystają ze starej konfiguracji. Tor poza goszczeniem Grand Prix Hiszpanii jest także miejscem przedsezonowych testów Formuły 1.




Podczas Hiszpańskiej rundy WRX o punkty Mistrzostw Świata powalczy 22 zawodników. Po raz czwarty w tym sezonie ujrzymy na torze Tannera Fousta. W zawodach na starcie zabraknie Rene Münnicha, jego miejsce zajmie natomiast dwukrotny mistrz DTM, Timo Scheider. Henning Solberg zmienił tymczasem Forda Focusa na przygotowanego przez Eklund Motorsport Volkswagena Beattle'a. Citroënem DS3 wystartuje Christophe Jouet oraz Herve "Knapick" Lemonnier. Fordem Focusem pojedzie natomiast Brytyjczyk, Mark Flaherty. Podczas biegów eliminacyjnych dołączy do nich 20 kierowców rywalizujących w Mistrzostwach Europy. Zawody w Hiszpanii stanowią także rundę Europy w kategorii S1600, która to przyciągnęła 21 zawodników. Na torze pojawi się również 12 kierowców walczących w RX Lites, a wśród nich dwójka polskich kierowców, Krzysztof Hołowczyc i Martin Kaczmarski. Do rywalizacji ze startującymi na co dzień zawodnikami stanie Laia Sanz, 13-krotna mistrzyni w trialu, uczestniczka rajdu Dakar. Po raz pierwszy zobaczymy na torze kierowcę z Afryki. Będzie nim pochodzący z Kenii Tejas Hirani. Podczas zawodów wystartuje także startujący na co dzień w GRC Lites Alejandro Fernandez oraz mistrz Francji w kategorii S1600, Cyril Raymond.




W klasyfikacji generalnej prowadzi z dorobkiem 219 punktów Petter Solberg. Drugi jest Timmy Hansen (182 punkty), a trzeci Johan Kristoffersson (156). Cztery punkty traci do niego Andreas Bakkerud, a dziesięć Davy Jeanney. W punktacji Mistrzostw Europy na czele znajduje się Tommy Rustad, który zdobył do tej pory 83 punkty. 7 punktów mniej ma Jerome Grosset-Janin. Trzeci, z dorobkiem 53 punktów, jest Joni-Pekka Rajala. 49 punktów ma Jean-Baptiste Dubourg, a 45 Frode Holte. W kategorii S1600 prowadzi Janis Baumans (113 punktów) przed Ulrikiem Linnemannem (104 punkty), w RX Lites natomiast pierwsze miejsce w tabeli zajmuje Kevin Hansen (105) przed Kevinem Erikksonem (96).



Lokalizacja - Barcelona, Katalonia, Hiszpania

Data - 20 września
Długość toru - 1133 m
Szerokość - 10-14 m
Asfalt/szuter - 60,4%/39,6%

Lista startowa - link


Relacja - livestream (nie dostępny w Polsce) Niedziela 14.00 na żywo

Polsat Sport News - Niedziela 22.10
Polsat Sport News - Poniedziałek 23.00
Polsat Sport Extra - Wtorek 13.10

Prognoza pogody 

Sobota
25°C, wiatr 21 km/h, wilgotność 61%
Prawdopodobieństwo opadów:
9-12 - 5%
12-15 - 10%
15-18 - 10%
18-21 - 5%

Niedziela

24°C, wiatr 16 km/h, wilgotność 66%
Prawdopodobieństwo opadów:
9-12 - 5%
12-15 - 10%
15-18 - 5%
18-21 - 5%


Harmonogram zawodów


Sobota
9.30 - trening
12.30 - bieg 1 i 2
17.00 - S1600, RX Lites - bieg 3

Niedziela
8.30 - rozgrzewka
10.00 - supercars - bieg 3
11.15 - bieg 4
13.40 - S1600, RX Lites, Supercars ME - półfinał
15.00 - półfinały i finał


Strona toru
circuitcat.com

Źródła

f1wm.pl
rallycrossrx.com

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz