czwartek, 23 kwietnia 2015

Zapowiedź sezonu WRX

Już w ten weekend rozpocznie się drugi sezon Rallycrossowych Mistrzostw Świata. Rok temu po tytuł mistrzowski sięgnął Petter Solberg, zdobywając go na dwie rundy przed końcem. Nie oznacza to jednak, że rywalizacja była nudna. W dwunastu rundach zwycięstwa odnosiło aż siedmiu kierowców. A czego można spodziewać się w tym sezonie? Tego dowiemy się już niebawem, tymczasem zapraszam do lektury, która, mam nadzieję, okaże się przydatna w śledzeniu tegorocznych zmagań.



Punktacja
Punktacja w tym roku nie uległa zmianom, lecz ze względu na skomplikowany format weekendu, warto poświęcić jej parę słów.
Zawody Rallycrossowe trwają dwa dni. Pierwszego z nich rozgrywane są dwie rundy biegów, tzw. Heat. Pozycja zajęta w Heatach nie ma znaczenia, a liczy się czas, w jakim kierowca ukończył swój bieg. Na podstawie tych wyników ustala się klasyfikację po każdej rundzie heatów (dwie rundy jednego dnia i dwie drugiego). Zawodnicy za każdą rundę otrzymują punkty według klucza 50-45-42-40-39-38-37-.... Punkty to nie są wliczane do klasyfikacji, a służą jedynie ustaleniu kolejności po heatach. Szesnastu najwyżej sklasyfikowanych zawodników otrzymuje punkty według klucza:
16-15-14-13-12-11-10-9-8-7-6-5-4-3-2-1
Czołowa dwunastka awansuje do półfinałów. W każdym wyścigu startuje sześciu kierowców, z czego trzech awansuje do finału. Za wyścig przyznawane są punkty według klucza:
6-5-4-3-2-1
Na koniec rozgrywany jest wyścig finałowy. Jego zwycięzca zostaje zwycięzcą rundy, nawet, jeśli inny kierowca uzbierał w trakcie weekendu więcej punktów. W finale obowiązuje punktacja:
8-5-4-3-2-1

Kalendarz
Tegoroczny kalendarz uległ niewielkim zmianom względem zeszłorocznego. Jedną z najważniejszych jest wypadnięcie rundy w Fińskiej Kouvoli. To właśnie tam w rok temu Krzysztof Skorupski zajął najlepsze w karierze czwarte miejsce. W zamian kalendarz uzupełniły dwa nowe obiekty. 3 maja kierowcy WRX odwiedzi niemiecki tor Hockenheimring, natomiast 20 października udadzą się na do Hiszpanii na Circuit de Catalunya. Reszta zmian ma charakter kosmetyczny i dotyczy jedynie kolejności poszczególnych rund - Belgia w tym roku jest drugą eliminacją sezonu, runda w Niemczech zostanie rozegrana po Wielkiej Brytanii, Norwegia znalazła się przed Kanadą, natomiast Włochy i Turcja wymieniły się kolejnością.

24-26 kwietnia  Montalegre, Portugalia
1-3 maja Hockenheimring, Niemcy
15-17 maja Mettet, Belgia
22-24 maja Lydden Hill, Wielka Brytania
19-21 czerwca Esterinx, Niemcy
3-5 lipca Holjes, Szwecja
7-8 sierpnia GP3R, Kanada
21-23 sierpnia Hell, Norwegia
4-6 września Loheac, Francja
18-20 września Barcelona, Hiszpania
2-4 października Istambuł, Turcja
16-18 października Franciacorta, Włochy
27-28 listopada San Luis, Argentyna

Lista startowa
Do tegorocznego sezonu zgłosiło się 10 zespołów. Stawkę uzupełnią również lokalnie startujący kierowcy, których w tej serii nie brakuje. W paru ekipach dokonało się parę zmian względem ubiegłego sezonu. Petter Solberg połączył siły z Liam Doranem i obaj będą ścigać sie w jednym zespołem. Team Peugeot-Hansen rozstał się z dwukrotnym Mistrzem Europy, Timurem Timercjanowem. Jego miejsce zajął Davy Jeanney. Rosjanin znalazł natomiast miejsce w trzecim Fordzie zespołu Olsbergs MSE.
Marklund Motorsport opuścił Anton Marklund, który przeszedł do nowo powstałego zespołu EKS, gdzie będzie kolegą Mattiasa Ekstroma i Edwarda Sandstroma. Jego miejsce w Volkswagenie zajął znany z rajdowych tras Per Gunar Anderson.

SDRX - Citroen DS3
#1 Peter Solberg
#33 Liam Doran



Olsbergs MSE - Ford Fiesta
#13 Andreas Bakkerud
#15 Reinis Nitišs



Namous OMSE - Ford Fiesta
#42 Timur Timercjanow




Marklund Motorsport - Volkswagen Polo
#45 Per-Gunar Anderson
#57 Toomas Heikkinen



Team Peugeot-Hansen - Peugeot 208
#17 Davy Jeanney
#25 Timmy Hansen



Volkswagen Team Sweden - Volkswagen Polo
#3 Johan Krisofferson
#99 Tord Linnerud



EKS - Audi S1
 #10 Mattias Ekstrom
#92 Anton Marklund
#? Edward Sandstrom



ALL-INKL.COM Munnich Motorsport - Audi S3
#77 René Münnich
#55 Alexander Danielsson



World RX Team Austria - Ford Fiesta
#7 Manfred Stohl
#31 Max Pucher




Larsson Jernberg Racing  - Audi S1
#? Robin Larsson


Polacy
W towarzyszącej rundom Mistrzostw Świata serii WRX Lites ujrzymy dwóch Polaków startujących w barwach Lotto. Jednym z nich jest Krzystof Hołowczyc - rajdowy mistrz Europy z 1997 roku, zdobywca trzeciego miejsca w tegorocznym Rajdzie Dakar. Drugim zawodnikiem został Martin Kaczmarski, który w 2014 roku zadebiutował w Dakarze, kończąc go na dziewiątej pozycji. Sezon składa się z ośmiu rund rozgrywanych podczas rund WRX.



Co przyniesie tegoroczny sezon, dowiemy się już niedługo. Tymczasem zapraszam wszystkich na zapowiedź pierwszej rundy, gdzie podana zostanie lista startowa oraz link do relacji.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz