środa, 9 marca 2016

Grupa B

Kibicom rajdowym za pewne doskonale znana jest Rajdowa grupa B. Samochody tej kategorii osiągały 500 KM, przyśpieszały do 100 km/h w niecałe trzy sekundy, a minimalna masa pojazdów (z silnikami do 3,0 l) wynosiła mniej, niż 1000 kg. Te niezwykłe maszyny ze względu na liczne wypadki szybko zostały wycofane z rajdowych tras. Znalazły one jednak zastosowanie na torach rallycrossowych, gdzie służyły kierowcom w walce o tytuł mistrza Europy.

Grupa B została utworzona przez FISA (obecnie FIA) w 1982 roku. Pierwszym samochodem zbudowanym według nowych przepisów była Lancia 037 Rally, która zadebiutowała podczas Rajdu Korsyki. Prowadzący ją wówczas Markku Alen osiągnął metę na dziewiątym miejscu. Pojazd wyposażony był w silnik turbodoładowany o mocy 325 KM umieszczony centralnie, a napęd był przekazywany na koła tylne. Nadwozie wykonane z kompozytów oparte było na ramie rurowej. Dzięki niewielkiej masie samochód był w stanie walczyć z czteronapędowymi autami innych producentów i przyniósł w 1983 roku tytuł mistrzowski dla Lancii, natomiast w klasyfikacji kierowców triumfował jadący w Audi Hannu Mikkola. 



W kolejnym sezonie tytuł zdobyło Audi z nowym modelem Sport Quattro oraz jadący nim Stig Blomqvist. Tymczasem na rajdowych trasach pojawił się Peugeot 205 T16, który wygrał trzy rajdy. W 1985 Lancia pojawiła się z czteronapędową Deltą S4, Audi wystawiło model S1, a Peugeot przystąpił do rywalizacji z wersją E2 swojego samochodu. Mistrzostwa należały do Peugeota, oraz jego kierowcy, Timo Salonena. Sportowa rywalizacja została jednak przyćmiona przez tragedię, jaka wydarzyła się w trakcie Rajdu Korsyki. Jadący Lancią 037 Atillio Bettega wypadł z trasy i uderzył w drzewo. Lekarz, który przybył na miejsce, stwierdził śmierć włoskiego kierowcy. 

Po tym zdarzeniu FISA planowała zastąpienie Grupy B samochodami Grupy S, których moc byłaby ograniczona do 300 KM. Wszystko zmieniło się jednak po Rajdzie Korsyki 1986. Henri Toivonen wypadł z drogi na 18 odcinku specjalnym i uderzył w drzewo. Samochód stanął w płomieniach. Kierowca, oraz jego pilot, Sergio Cresto zginęli na miejscu. Jeszcze tego samego dnia prezydent FISA, Jean-Marie Balestre ogłosił wraz z końcem sezonu likwidację grupy B oraz wstrzymanie prac nad grupą S. W ostatnim sezonie grupy B triumfował Peugeot i jego kierowca, Juka Kankkunen. W następnym roku w Rajdowych Mistrzostwach Świata rywalizowały samochody grupy A. 



Jednak te potężne maszyny nie trafiły wraz z końcem roku do muzeów. Ciągle były wykorzystywane w sportowej rywalizacji, choć odcinki specjalne zostały zastąpione przez tory rallycrossowe. Dzięki dużej mocy, niewielkiej masie i napędowi na cztery koła samochody te idealnie nadawały się do tej dyscypliny. Pierwsza auta grupy B zaczęły uczestniczyć w zawodach pod koniec 1983 roku. Ze względu jednak na wysokie koszty niewielu kierowców mogło pozwolić sobie na takie maszyny.

Sytuacja zmieniła się jednak wraz z końcem sezonu 1986, gdy FISA zakończyła erę grupy B. Samochody przygotowane z myślą o rywalizacji w tej klasie były już bezużyteczne w rajdach, dzięki czemu stały się łatwo osiągalne dla prywatnych kierowców rywalizujących w rallycrossie. Liberalny regulamin Mistrzostw Europy zaowocował licznymi modyfikacjami mającymi na celu zwiększenie mocy samochodów (która dochodziła podobno do 900 KM), zmniejszenie ich masy oraz poprawę aerodynamiki. Najważniejsze ograniczenia dotyczyły liczby cylindrów - każdy samochód miał mieć tyle cylindrów, ile posiada wersja drogowa danego modelu, oraz masy. Stosowano wykorzystywany także w rajdach przelicznik 1,4 oznaczający stosunek pojemności silnika do masy samochodu.


Sezon 1987 Rallycrossowych Mistrzostwach Europy został zdominowany przez samochody grupy B. Pierwszym mistrzem nowej ery został Fin Seppo Niittymäki w Peugeocie 205T16 E2. Przez kolejne trzy sezony triumfował Matti Alamäki, także za kierownicą Peugeota. W 1991 roku mistrzem został Martin Schanche w Fordzie RS200 E2, a rok później mistrzostwo powędrowało w ręce Willa Golloba w MG Metro 6r4 BiTurbo. 



Gollob startował wcześniej 220-konnym Saabem 99 w rallycrossowych mistrzostwach Wielkiej Brytanii, zdobywając w 1986 tytuł w swojej klasie. Następnie przeniósł się do mistrzostw Europy startując w MG Metro kupionym od British Leyland. "Nie mogłem uwierzyć, że ten samochód jest tak dobry" - wspominał Brytyjczyk 29 lat później. "Ten czteronapędowy samochód przyśpieszał lepiej na błocie, niż wcześniej robiłem to na asfalcie".

"W 6r4 (MG Metro) dostaliśmy wolnossący, trzylitrowy silnik V6 o mocy około 435 KM. Wtedy zbudowaliśmy specjalny, turbodoładowany silnik 2,3 l V6 i w 1992 roku, mieliśmy jakieś 700 KM".



W związku z coraz lepszymi osiągami samochodów w 1989 FISA postanowiła nałożyć pewne ograniczenia. Przelicznik 1,4 został zwiększony do 1,7 co miało na celu zwiększenie masy pojazdów. Kierowcy jednak zdołali osiągać coraz większą moc z silników małej pojemności, dzięki czemu mogli zachować niską masę pojazdów.

W roku 1992 zakończyła się historia samochodów grupy B w rallycrossie. Od kolejnego sezonu zastąpiły je maszyny grupy A. W przeciwieństwie jednak do WRC, pozwolone na takie modyfikacje, jak wymiana silnika na inny (ale wyprodukowany przez tego samego producenta) oraz zamontowanie turbosprężarki. Pojazdy te nie zniknęły całkowicie z motosportu rywalizując z powodzeniem w wyścigach górskich. Przykładem tego może być zwycięstwo Stiqa Blomqvista za kierownicą Forda RS200E w słynnych zawodach Pikes Peak Hill Climb w 2004 roku.

Źródła

pl.wikipedia.org
autokult.pl
www.redbull.com
rallygroupbshrine.org
rallycross360.com

poniedziałek, 7 marca 2016

Ford wchodzi do WRX z fabrycznym zespołem

Ford wystawi fabryczny zespół w tegorocznym sezonie Rallycrossowych Mistrzostw Świata. Focus RS powstanie dzięki współpracy Ford Perfomance, M-Sport i Hooningan Racing Division. Debiut przewidziany jest podczas pierwszej rundy WRX w Montalegre.


Samochody pojawią się na torze w barwach ekipy Hooningan, której kierowcami zostali Ken Block i Andreas Bakkerud. Do napędu posłuży 600-konny silnik EcoBoost. Pojazd zbudowany zostanie w fabryce M-Sportu w Wielkiej Brytanii. Ekipa założona przez Malcolma Wilsona znana jest głównie z przygotowywania Fordów do rajdów WRC. Dzięki niej fabryczna ekipa mogła świętować mistrzostwo świata w roku 2006 oraz 2007.

"Razem z naszymi kolegami z Ford Perfomance i Hooningan Racing Divisionn włożyliśmy ogrom pracy w ten samochód" - powiedział Malcolm Wilson. "To niezwykle ekscytujące przedsięwzięcie i liczymy, że przyniesie sukcesy. 
Wierzę, że mamy zwycięski przepis na nadchodzący sezon" 
 
Dave Pericak, szef Ford Perfomance powiedział: "RS jest globalną marką, fani motosportu znają ją i kochają. Nasza RS to naturalne połączenie wyścigów i pasji, którą zespół ma do tego projektu. Jesteśmy podekscytowani tym, że możemy uhonorować historię Rallye Sport naciskając w każdym aspekcie wydajności i projektu do granic".

Źródło

czwartek, 3 marca 2016

ALL-INKL.COM przedstawia zespół

ALL-INKL.COM dokonał prezentacji swojej ekipy. Kierowcami w tym sezonie będą Łotysz Reinis Nitišs i sprawujący rolę szefa zespołu Rene Münnich. Ekipa przygotowała do rywalizacji Seata Ibizę.


Reinis Nitišs jest mistrzem kategorii S1600 z roku 2013. Następnie zaliczył awans do supercars, gdzie w wraz z zespołem Olsberg MSE odniósł jedno zwycięstwo i ukończył sezon na trzecim miejscu. W zeszłym roku dwukrotnie stanął na podium i zajął siódme miejsce w klasyfikacji generalnej.

René Münnich ma za sobą dwa sezony spędzone w WRX, w trakcie których raz zdołał sięgnąć po punkty. Niemiec rywalizował także w wyścigach samochodów turystycznych - WTCC i TCR. W drugiej z tych serii raz stanął na podium kończąc na drugiej pozycji wyścig w Szangaju.

"Rallycrossowe Mistrzostwa Świata rozwijają się obecnie w bardzo szybkim tempie. Pod koniec zeszłego roku rozpoczęliśmy rozmowy z różnymi zespołami. ALL-INKL.COM Racing przedstawił nam najlepszy plan i ma on potencjał" - powiedział Nitišs. "Inżynierowie i specjaliści ALL-INKL.COM zdobywali doświadczenie w czołowych seriach motosportowych na świecie - GT1, WTCC i rallycrossie. W ciągu ostatnich dwóch lat dzięki startom w Audi S3 RX ekipa zebrała niezbędną wiedzę i wierzę, że będziemy konkurencyjni w nowych Seatach".

René Münnich wypowiedział się o nowym kierowcy - "Znam Reinisa od pewnego czasu, kiedy rywalizowaliśmy razem w kategorii S1600 kilka lat temu. To jest młody chłopak. Szybki i bardzo dobry. Ciężko pracowaliśmy przez ostatnie kilka miesięcy nad przygotowaniem nowego samochodu i mam nadzieję, że Reinis będzie w stanie nim walczyć nie tylko o podia, ale i o zwycięstwa."


Źródło
fiaworldrallycross.com

poniedziałek, 29 lutego 2016

Sebastien Loeb i Timmy Hansen w Peugeot-Hansen, Kevin Hansen i Davy Jeanney w Peugeot Hansen Academy

Zespół Peugeot-Hansen potwierdził kierowców na ten sezon. Będą nimi Szwedzki zawodnik Timmy Hansen i pochodzący z Francji Sebastien Loeb. 


Timmy Hansen kontynuuje starty w zespole, w którym w zeszłym roku został wicemistrzem świata. Szwed  jest synem Kennetha Hansena, 11-krotnego mistrza Europy w najwyższej kategorii pełniącego obecnie funkcję szefa ekipy. 

Sebastien Loeb ma na swoim koncie rekordowe dziewięć tytułów Rajdowego Mistrza Świata, 78 wygranych rajdów, 116 podiów i 905 oesowych zwycięstw. Do listy sukcesów należy dopisać także rekord trasy Pikes Peak, złoty medal X Games, drugie miejsce w 24-godzinnym wyścigu w Le Mans i 6 wygranych wyścigów WTCC. Francuz zadebiutował w tym roku w Rajdzie Dakar osiągając metę na 9 miejscu z 4 wygranymi odcinkami specjalnymi na koncie.

"Jestem bardzo podekscytowany możliwością startu w pełnym sezonie Rallycrossowych Mistrzostw Świata. Przez lata miałem możliwość uczestniczyć w wielu niesamowitych wyścigach, ale rallycross - z tak mocnym i konkurencyjnym samochodem, jak Peugeot 208 WRX, i z tak zaciętą rywalizacją będzie czymś wyjątkowym. Samochód i strategia dla tego rodzaju ścigania jest czymś nowym dla mnie, więc muszę się sporo nauczyć, ale mam nadzieję, że dość szybko stanę się konkurencyjny" - powiedział Loeb.

Tymczasem drugi kierowca zespołu w zeszłym sezonie, Davy Jeanney przesiądzie się do zespoły Peugeot Hansen Academy, a jego partnerem zostanie Kevin Hansen. 

Jeanney jest wicemistrzem Europy z 2013 roku, w zeszłym sezonie wygrał natomiast dwie rundy WRX. Hansen zdobył tytuł RX Lites, a podczas rundy w Argentynie zaliczył swój debiut w kategorii Supercars.

Źródło
fiaworldrallycross.com


poniedziałek, 22 lutego 2016

Tamás Pál Kiss wystartuje w Euro RX

Tamás Pál Kiss wystartuje w tym roku w Rallycrossowych Mistrzostwach Europy. Poprowadzi on Peugeota 208 WRX ekipy Speed Box Racing, który wcześniej należał do zespołu Peugeot-Hansen. 


Węgier ma za sobą starty w seriach GP3, Formule Renault 3,5 oraz serii Auto GP, w której został wicemistrzem. W Euro RX zadebiutował podczas zeszłorocznych zawodów na Franciacorcie, podczas których awansował do finału, lecz musiał się wycofać z wyścigu z powodu problemów technicznych.

"Jestem bardzo podekscytowany możliwością startów w pełnym sezonie Euro RX w tak fantastycznym samochodzie. Chcemy mieć najlepszy możliwy samochód i chcemy zbudować dobrą relację z rodziną Hansenów" - rzekł Kiss. "Chciałbym stanąć kilka razy na podium, a moim celem jest także wywalczenie mistrzostwa Węgier".

Węgier wypowiedział się także na temat rallycrossu - "Zdaliśmy sobie sprawę z potencjału tego sportu, i tego, że wchodzi teraz w nową erę. Patrzyłem przez cały rok na międzynarodowe imprezy i jestem pewny, że podjąłem dobrą decyzję. Format zawodów jest bardzo ekscytujący dla kibiców, partnerów i telewizji. Mogą mnie zobaczyć w ten sposób przez długi czas".

Kenneth Hansen obiecał wsparcie dla Kissa w jego inauguracyjnym sezonie - "Znam Tamása z czasów, kiedy ścigał się z Timmym (Hansenem) na torach wyścigowych. To jest bardzo zdolny i szybki kierowca i wierzę, że będzie miał wspaniałą przyszłość w Peugeocie 208 WRX".

Źródło
fiaworldrallycross.com

sobota, 20 lutego 2016

Hołowczyc i Kaczmarski w Euro RX

Krzysztof Hołowczyc i Martin Kaczmarski zaliczą w tym roku pełen sezon startów w Rallycrossowych Mistrzostwach Europy. Kierowcy skorzystają z Ford Fiest przygotowanych przez Olsbergs MSE.



Krzysztof Hołowczyc jest jednym z najbardziej doświadczonych Polskich kierowców. W 1997 roku za kierownicą Subaru Imprezy 555 wywalczył tytuł Mistrza Europy. Trzy razy zdobył również Mistrzostwo Polski. W 2013 wywalczył Puchar FIA w Rajdach Terenowych. W 2005 zadebiutował w Rajdzie Dakar. Podczas swojego dziesiątego startu zajął w nim trzecie miejsce.

Martin Kaczmarski ma za sobą starty w Pucharze FIA. W 2014 zadebiutował w Rajdzie Dakar dojeżdżając do mety na dziewiątej pozycji. W zeszłym roku wraz z Hołowczycem startował w RX Lites. Obydwaj kierowcy zdobyli 59 punktów, lecz dzięki piątemu miejscu Hołowczyca w Portugalii to Olsztynianin został sklasyfikowany na ósmym miejscu. 

Na temat nowego wyzwania wypowiedział się Martin Kaczmarski - "Pierwszy sezon w słabszej klasie RX Lites potraktowaliśmy jako zapoznanie z rallycrossem i naukę nowej formy ścigania. Bezpośrednie przepychanki na torze i jazda bok w bok to było dla nas coś całkowicie nowego. Nie ma co ukrywać - na początku dostaliśmy kubeł zimnej wody na głowę, często od kilkunastoletnich kierowców, ale zdecydowanie złapaliśmy bakcyla. Zarówno ja, jak i "Hołek" sezon skończyliśmy w pierwszej dziesiątce. Wtedy uznaliśmy, że po roku startów i treningów czas na bardzo poważne wyzwanie, jakim jest jazda w mistrzostwach Europy najwyższej klasy samochodów".

Sezon Rallycrosowych Mistrzostw Europy rozpocznie się 15 maja w Mettet w Belgii. Następnie zawodnicy udadzą się do Norwegii, Szwecji i Hiszpanii, a mistrzostwa zakończy rozgrywana 2 października runda na Łotwie.

Źródło
www.sport.pl
fiaworldrallycross.com

środa, 17 lutego 2016

Timercjanow, Baumanis i Pucher w World RX Team Austria

Zespół World RX Team Austria potwierdził swój skład na nadchodzący sezon Rallycrosowych Mistrzostw Świata. W barwach ekipy startować będą dwukrotny mistrz Europy w kategorii supercars, Timur Timercjanow oraz Janis Baumanis, zeszłoroczny mistrz w kategorii S1600. Zespół wystawi również samochód dla Maxa Puchera, który wystartuje w pięciu rundach mistrzostw Europy oraz wybranych rundach WRX. 



Manfred Stohl, który reprezentował zespół w ubiegłym sezonie, skupi się na kwestiach technicznych i będzie wspierał zespół podczas tegorocznych zmagań. 

"Miałem kilka opcji na ten rok i podjąłem świadomą decyzję dołączając do świetnego zespołu z wspaniałym samochodem" - powiedział Timercjanow. "Poziom mistrzostw cały czas rośnie biorąc pod uwagę zespoły, samochody i kierowców, którzy cały czas dołączają. Jestem naprawdę szczęśliwy stając się członkiem tego dynamicznego zespołu, który zadebiutował w 2015 roku. Ten rok nie będzie łatwiejszy, ale wszyscy wiedzą, że jestem na to gotowy. Teraz czekam tylko aż zapalą się zielone światła".

"Jestem wdzięczny ekipie World RX Team Austria za możliwość startów w pełnym sezonie" - powiedział Baumanis, który swój debiut za kierownicą samochodu supercars zaliczył w zeszłorocznej rundzie w Rosario. "Ściganie się z najlepszymi kierowcami na świecie w Argentynie było czymś wspaniałym i byłem szczęśliwy, że wraz z zespołem doszliśmy do finału. Przekonałem się, że World RX Team Austria ma doskonałą grupę ludzi i wspaniałą atmosferę. Max dużo zainwestował w rozwój tegorocznego samochodu, a Stohl Racing wykonał kilka cudów technicznych".

Max Pucher szef zespołu stwierdził: "Rok 2015 był trudny ale i ekscytujący dla naszego zespołu. Regularnie byliśmy w półfinałach, a to, że w ostatnich dwóch rundach awansowaliśmy do finału pokazuje, jak bardzo konkurencyjny był zespół i samochód. Timur i Janis mają wspaniałe osiągnięcia w rallycrossie, i naszym obowiązkiem jest im teraz dać możliwe najlepsze wsparcie ze strony zespołu jak i najlepszy samochód. Sam nie mogę się doczekać, by walczyć w Euro RX w tym roku oraz kilku rundach WRX".   

Źródło
fiaworldrallycross.com