Lydden Hill Race Circuit

Lokalizacja - Wootton,  Kent, Wielka Brytania
Długość toru - 1170 m
Szerokość - 10 m
Asfalt/szuter - 60%/40%
Strona toru - lyddenhill.co.uk



Lista zwycięzców
2016 Mattias Ekström (SWE) 4:17.809
2015 Petter Solberg (NOR) 4:25.064
2014 Andreas Bakkerud (NOR) 4:25.428


okrążenie toru z Antonem Marklundem


Historia toru
Obiekt został założony w 1955 roku z inicjatywy Billa Chessona przy pomocy Astra Motor Club. Początkowo tor posiadał nawierzchnię szutrową i wykorzystywano go do wyścigów samochodów seryjnych oraz motocykli. W 1957 roku właściciel gruntów, Barry Skinner sprzedał je Chessonowi. W 1962 Chesson postanowił wyasfaltować tor o długości jednej mili.


W 1965, gdy położono asfalt, na torze zaczęto organizować wyścigi Formuły 3. Zawody były bardzo popularne i już dwa lata później wyścigiem, który przyciągnął takich zawodników, jak Andy Sutcliffe, Roger Williamson i Tom Walkinshaw, zainteresowała się telewizja.


4 lutego 1967 roku to ważna data nie tylko w historii obiektu, ale i rallycrossu. Tego dnia odbyły się pierwsze w historii zawody w tej dyscyplinie. Organizacją zawodów zajęli się producent telewizyjny stacji ITV Robert Reed, organizator wyścigów Bud Smith oraz właściciel obiektu Bill Chesson. Rywalizację rozegraną na częściowo asfaltowym i częściowo szutrowym torze wygrał jadący Porsche 911 Vic Elford, przyszły kierowca Formuły 1.


Od 1973 roku obiekt gościł rundę Rallycrossowych Mistrzostw Europy, początkowo nadzorowanych przez Embassy/ERA, a następnie przez FIA. Obecnie na tym torze organizowane są Rallycrossowe Mistrzostwa świata, Mistrzostwa Wielkiej Brytanii w Rallycrossie oraz wiele lokalnych zawodów.


W 1968 roku na Lydden Hill swoje pierwsze zwycięstwo w wyścigach bolidów jednomiejscowych odniósł nie znany nikomu dotychczas James Hunt. Zawodnik prowadził bolid Russell-Alexis Mk14 Formuły Ford. Rok później na tym samym obiekcie Brytyjczyk sięgnął po swoje drugie zwycięstwo.


W 1986 roku RAC MSA nalegało na Chessona, by zamontował bariery Armco. Ten nie zgodził się jednak ze względu na bezpieczeństwo rywalizujących na torze motocyklistów. Gdy RAC zagroziło wykreśleniem obiektu z kalendarza, Chesson postanowił wystawić tor na sprzedaż. Za cenę miliona funtów nabył go Tom Bissett.


W marcu 1991 państwo Bisset sprzedało swoje akcje McLarenowi. McLaren wynajął obiekt Brytyjskiemu Klubowi Wyścigów Motocyklowych (BMCRC), który do 2007 roku miał swoją siedzibę na tym obiekcie.


W 2008 dzierżawę nad obiektem przejął Pat Doran - mistrz Europy w rallycrossie z 1992 roku. Zaplanował on kilka zmian oraz zwiększenie liczby wyścigów samochodowych i motocyklowych rozgrywanych na Lydden Hill. Powołał on swoją najstarszą córką, Amy Doran na dyrektora do spraw codziennego funkcjonowania toru.


W 2009 roku, po 12 latach przerwy na tor powróciły Rallycrossowe Mistrzostwa Świata. Podobnie, jak podczas ostatniej wizyty mistrzostw na tym torze, zwycięstwo w lany poniedziałek odniósł Keneth Hansen. Rok później swoje pierwsze zwycięstwo w karierze świętował tutaj Svere Isachsen.


W 2011 na tor przybyło 13,500 kibiców, by uczestniczyć w rozpoczęciu kolejnego sezonu. Wielkanocny poniedziałek był zdominowany przez Norwegów. W supercars zwyciężył Svere Isachsen, w S1600 Andreas Bakkerud, a w touringcars Lars Øivind Enerberg.


Rok później otwierające sezon zawody musiały zostać przełożone ze względu na problem z systemem startowym. W rozegranej w poniedziałek rywalizacji zwycięstwo odniósł Tanner Foust. Amerykanin wygrał także rok później po tym, jak Timur Timercjanow przebił w swoim samochodzie oponę.


W 2014 zawody na Lydden Hill znalazły się w kalendarzu Mistrzostw Świata. Zwycięstwo odniósł jadący w zespole Olsbergs MSE Andreas Bakkerud.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz